Handelsbanken ska minska antalet kontor från 380 till 200 till slutet av 2021. Detta som en effekt av att man lägger om sin strategi där det tidigare varit viktigt med lokalkontor. Personalminskningen berör cirka 1 000 personer i Sverige de närmaste två åren. Nedskärningarna aviserades redan 2019. Men det är först nu som besparingarna blivit konkreta.
– Vi tar bort det som kunderna inte efterfrågar och satsar på det som kunderna efterfrågar, sa Handelsbankens vd Carina Åkerström på en presskonferens under onsdagen.
Det här betyder i korthet att kontoren som nu planeras slås samman med andra eller läggs ner är de kontor vars kunder redan nu väljer främst digitala tjänster.
Viktoria Aastrup är chef för press och samordning i Handelsbanken. Hon ger inga tydliga besked till oss om hur det kommer att bli för kunder och bankens anställda i Norrköping. Här finns det två kontor.
– Det är för tidigt att säga något om det. Först ska vi skapa en organisation och göra noggrann analys över hur kunderunderlaget ser ut, till exempel den lokala efterfrågan, hur långt våra kunder har kommit på sin digitala resa och hur kontorsnätet ser ut lokalt. Exempelvis kundernas avstånd till ett alternativt kontor. Kontoren är ryggraden i banken. Att ta hand om våra kunder ligger i hela Handelsbankens väsen. Detta är naturligtvis frågor som vi kommer att se över mycket noga under det närmaste tiden. Vi får återkomma efter det med besked.
Vad händer nu med personalen?
– Förhandlingar och samråd inleds direkt med facken. Hela den här processen att hantera övertaligheten kommer att präglas av respekt och omsorg av medarbetarna. En del av minskningen kommer vi att kunna lösa med naturliga avgångar. I övrigt avser vi att primärt lösa övertaligheten genom att lägga fram ett erbjudande om förtida pension samt genom individuella överenskommelser, säger Victoria Aastrup.
Cicki Törnell är chef för kontoret på Drottninggatan. Hon vill inte uttala sig i dagsläget om vad de aviserade åtgärderna innebär för hennes arbetsplats.
– Jag måste i nuläget hänvisa till vår centrala informationsavdelning.
I samband med att det tillkännagavs att Handelsbanken vill genomföra förändringarna berättade man att 1,5 miljarder kronor kommer att avsättas för att "underlätta bankens anpassning" till den nya organisationen.