Han blir ny chef över 1 400 anställda

Sjöfartsverket i Norrköping får en ny chef. Regeringen har nu utsett sin man på posten som får 1 400 medarbetare under sig.

Han är regeringens val. Erik Eklund blir ny generaldirektör för Sjöfartsverket.

Han är regeringens val. Erik Eklund blir ny generaldirektör för Sjöfartsverket.

Foto: Gunnar Hagberg

Norrköping2024-01-17 11:00

Regeringen har utsett Erik Eklund till ny generaldirektör för Sjöfartsverket i Norrköping. Därmed får 1 400 anställda en ny chef när Eklund tillträder den 10 juni. Utnämningen presenterades vid en pressträff på Sjöfartsverkets huvudkontor på Östra Promenaden där NT var enda media på plats.

Han är regeringens val. Erik Eklund blir ny generaldirektör för Sjöfartsverket.
Han är regeringens val. Erik Eklund blir ny generaldirektör för Sjöfartsverket.

– Ja, ni blir först med nyheten, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) innan han övergick till den mer formella delen av presentationen:

– Erik har erfarenhet från att leda stora organisationer inom sjöfartsområdet i såväl privat som offentlig sektor och är utbildad civilingenjör inom farkostteknik med inriktning skeppsbyggnadsteknik. Eriks bakgrund och meriter kommer att vara värdefulla och ger goda förutsättningar att leda och utveckla Sjöfartsverket.

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) (till vänster) presenterar verkets nye GD Erik Eklund på Sjöfartsverket.
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) (till vänster) presenterar verkets nye GD Erik Eklund på Sjöfartsverket.

För Erik Eklunds del handlar det också om att sluta cirkeln. Mellan 2006 och 2015 hade han chefspositioner inom såväl Sjöfartsverket som Transportstyrelsen. I dagsläget är han chef på Candela Technology AB, ett företag som utvecklar och producerar elbåtar.

– Det är ett viktigt uppdrag jag kommer till, menade han:

– Sjöfartsverket har ansvar för säkerheten och framkomligheten till sjöss. Hela 90 procent av Sveriges totala import och export går via fartyg och vi ställs inför utmaningar. Allt mellan att hålla vattnen öppna vid våra hamnar när det är kallt som nu, till att hantera orosmomenten till havs i kris- och krigstider. Samtidigt som vi ska ställa om till en mer miljövänlig sjöfart. Den processen har precis inletts medan andra transportslag har kommit längre.

Sjöfartsverket ansvarar för framkomligheten till sjöss. En utmaning inte minst i vintertid. Här är isbrytaren Ymer i aktion.
Sjöfartsverket ansvarar för framkomligheten till sjöss. En utmaning inte minst i vintertid. Här är isbrytaren Ymer i aktion.

Erik Eklund vill också fortsätta att utveckla Sjöfartsverkets affärsverksamhet.

– Många inser nog inte att verksamheten finansieras till över 70 procent genom lots- och farledsavgifter. Dessutom tillkommer olika intäkter från försäljning av exempelvis tjänster. Myndighetens statliga anslag utgör i själva verket bara tio procent av den totala finansieringen. Det är en konkurrensutsatt bransch och vi måste ha god långsiktig planering för att kunna hävda oss.

Norrköping är inte bara högkvarter för Sjöfartsverket utan också en viktig hamnstad. I höstas invigdes den nya kajen som möjliggör ännu större fartygsanlöp.
Norrköping är inte bara högkvarter för Sjöfartsverket utan också en viktig hamnstad. I höstas invigdes den nya kajen som möjliggör ännu större fartygsanlöp.

Med utgångspunkt i den egna erfarenheten av båt- och sjöliv, framstår Erik Eklund som rätt person på rätt plats på Sjöfartsverket. Under pressträffen berättade han om ett livslångt intresse för att vara på sjön.

– Jag har mest erfarenhet från Stockholms skärgård men är också väl bekant med den vackra östgötaskärgården, sade han.

Fram till att Erik Eklund tillträder fortsätter Joel Smith som tillförordnad GD.

Ett av Sjöfartsverkets alla sjömärken, en fyr i Piteå skärgård.
Ett av Sjöfartsverkets alla sjömärken, en fyr i Piteå skärgård.
Karta: Sjöfartsverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!