Hur nöjd är du med ditt besök?
Tryck här.
Hur upplever du din arbetssituation just nu?
Svara här.
Två, till synes, enkla och vardagliga frågor, men om de bryts ner i fler frågor och följs upp kommer svaren skapa nöjdare kunder, bättre resultat och engagerade medarbetare. Ted Axelsson och Eric Lager från Norrköping och deras företag GreatRate har, tack vare den nya tekniken och digitala möjligheter, förvandlat tråkiga enkäter till något enklare och tydligare. Det började med pilotprojekt för hotell i Linköping och har växt ut i Sverige, Europa och USA.
De träffades första gången den första dagen över just en fråga på gymnasiet 2006.
– Ted kom fram och frågade "vilken musik gillar du?", säger Eric.
Ur den frågan väcktes en vänskap, som ganska snabbt växte tack vare deras passion för projekt.
– Vi hittade och skapade projekt, som egentligen inte var ett projekt i sig. Det kunde handla om en inlämningsuppgift eller bara en uppsats. Vi såg projekt i allt, säger Ted.
I dag, 15 år senare, förvärvades nyligen deras företag GreatRate, som de startade 2013, av Origo Group och blev över en natt en del av Sveriges ledande insikts- och undersökningsföretag med drygt 80 medarbetare i Göteborg, Linköping och Stockholm. Efterfrågan på snabba puls- och temperaturmätningar är större än någonsin, där nu Ted Axelsson och Eric Lager får en större plattform för medarbetarengagemang i det nya företaget.
Har ni någon gång under årens lopp pratat om den här chansen och möjligheten?.
– Vi hade ganska tidigt en känsla att vi skulle kunna skapa något stort tillsammans och att det här kunde dyka upp någon gång. Vi har funderat många gånger på hur vi skulle ställa oss om frågan skulle dyka upp. Nu gjorde den det – och det här var ett självklart val. Vi hamnar i ett företag, som med större tyngd och mer muskler kan ta vår produkt till en större marknad.
Blir ni rika?
– Inga kommentarer. Vi pratar inte om pengar.
Finns det något vemod över affären?
– Vi, varken jag eller Ted, har hunnit stanna upp och reflektera över det här. Livet har inte direkt blivit lugnare av uppköpet, men det känns bara kul. Det är också ett kvitto på att vi skapat något bra de åtta–nio senaste åren.
De två sitter dock inte lugna och lutar sig tillbaka inför framtiden.
– Jag är inte klar. Jag har samlat på mig kunskap och erfarenhet genom åren och får en ny och spännande plattform att jobba från. Det finns så mycket mer jag vill och ska uträtta, säger Ted.
– Det är mycket möjligt att det blir en ny resa in framtiden. Det är första gången på tio år som jag är anställd. Det är en omställning. Det finns, just i dag, inte plats och tid för att skapa och fundera över nya affärsidéer, menar Eric.
När de två startade sitt företag handlade det mest om kundnöjdhet.
– Där och då handlade det om kunden i centrum, där vår uppdragsgivare ville få vår hjälp att nå bättre resultat, säger Ted.
Under de senaste åren, särskilt i spåren av corona, har många företag satt fokus på sina medarbetare med pulsmätningar.
– Pandemin är en utmaning på många sätt. Här har frågorna gått från "hur trivs du på jobbet?" till "hur upplever du din arbetssituation just nu?" Det är mer krisinriktade frågor, där man gör uppföljningar varannan vecka i stället för en gång i halvåret. Det är en tydlig trend, säger de.