1969 - när innerstan var på väg att byta skepnad
Staden förändras och vi med den. Åren har en tendens att bara ränna iväg. Det är liknande tankar som slår mig, när jag tänker tillbaka på ett år som 1969.
Det var också det året när The Beatles gjorde sitt sista offentliga uppträdande, på taket till skivbolaget Apples kontor på Sawile Row i centrala London.Det var det året när Woodstock-festivalen genomfördes. Det var, på sätt och vis, hippierörelsens sista djupa andetag. Ett par dagar av make love not war, av fred och musik, som, med facit
i handen, inte alls förändrade världen politiskt.Men som kom att bli en milsten av formatet större när det gäller rockmusiken. Om inte annat som kultobjekt.Arg partiledare
1969 var det året då omsättningsskatten, oms, ersattes av mervärdesskatten, moms. Då vänsterledaren C H Hermansson på den egna partikongressen utbrast: "Någon djävla ordning måste det vara i ett parti". Och då den amerikanska lågbudgetfilmen Easy Rider hade svensk premiär.Här hemma lyssnade vi i Ljuragänget på Tio i topp och låtar som Albatross med Fleetwood Mac, Going up the country med Canned Heat, Blackberry way med Move, The boxer med Simon & Garfunkel, Get Back med The Beatles och In the ghetto med Elvis.Avrivna tomter
Annars var innerstaden på väg att byta skepnad. Den stora stadssaneringen, rivningsraseriet om ni vill, hade satt fart, vilket bland annat medförde att vi samma år fick uppleva det nya Spiralen, landets största köpmannavaruhus. Och att större delen av de båda kvarteren Spiran och Hjorten, på den vänstra sidan av Drottninggatan, stod avrivna.Revs gjordes det även vid det som en gång var Tuppens fabriker längs Garvaregatan. Det var då som grävskoporna började att tugga in på fabrikshuset. Det var även då som Skånska Cement presenterade två förslag på en ny bebyggelse för området.Ny bro
Det ena innebar ett hus med en lång fasad ut mot Strömmen. Det andra rörde sig om fem mindre punkthus på fem våningar var.Men därav blev intet. Och rivningstomten vid gamla Tuppens stod sedan tom och obebyggd
i sex år.År 1969 var också det året när gamla Hamnbron gick hädan. Under åren blev trafiken allt tätare över bron och i slutet av 60-talet kom arbetet med den nya Hamnbron igång, vilken egentligen kom att byggas som fyra parallella broar.Fyra decennier har passerat. Staden förändras och vi med den.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!