40 procent beroende av sociala medier

Internetforskaren om den höga siffran: – Det behöver inte ses som något negativt.

Facebook är populärast bland östgötarna.

Facebook är populärast bland östgötarna.

Foto: Timur Emek/TT

Norrköping2014-02-04 10:28

Videon är inte längre tillgänglig

Är du en av de som törstar efter "likes" på Facebook, eller har svårt att slita dig från Instagram-flödet? Du är inte ensam. Hela 40 procent av de deltagande i NT:s enkät anser sig vara beroende av sociala medier. Beroende ses ofta som något farligt, men enligt Elza Dunkels, internetforskare vid Umeå Universitet, behöver det inte bara vara något negativt.

– Att vara beroende av sociala medier är som vilket annat beroende som helst och behöver inte vara till nackdel för användaren. De här medierna hjälper många till att få ett rikare socialt liv, och så länge det inte går över styr är det inget farligt beroende, säger hon.

"Like"-funktionen populär

Facebook presenterade nyligen egna siffror som visar att 65 procent av östgötarna använder sig av mediet. I NT:s undersökning svarade hela 77 procent av deltagarna att Facebook är det sociala medie som de använder mest. På andra plats kommer bild-applikationen Instagram.

Likheten mellan de två nämnda plattformarna är att de båda har en så kallad "like-funktion", som kan ha haft en betydande roll för populariteten.

– Bekräftelse är väldigt viktigt för oss och den här like-funktionen är perfekt till det. Bekräftelsen behöver inte fås på ett specifikt sätt för att den ska kännas äkta. Jag tycker att vi får uppvärdera de här känslorna som vi får av en "like" och erkänna att det är väldigt trevligt, säger Elza Dunkels.

Förskönar verkligheten

Men det finns också baksidor med beroendet. Hälften av läsarna i vår undersökning anser att de lägger för mycket tid på sociala medier, och en tredjedel erkänner också att de förskönar sin verklighet på internet.

– Självklart finns det baksidor med de sociala medierna. Vissa kan inte kontrollera sitt beroende och det är allvarligt. Dessutom finns aspekten där personer inte får några "likes" och istället känner ett mindervärdeskomplex.

Sociala medier-kollen

500 personer deltog i undersökningen.

Av de deltagande var 55 procent kvinnor och 45 procent män.

I sammanställningen visade det sig bland annat att hela 87 procent av deltagarna tror att ens vänner i någon mån är oärliga på sociala medier.

Resultatet av studien är inte är statistiskt säkerställt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om