Borgsmoskolan, rektor Thomas StenbergHur löser du neddragningarna?- Vi var en av skolorna som fått ett extra tillskott och det har gjort att vi inte behöver göra så stora neddragningar. Vi har tagit bort personal men också lagt till personal.Hur många tjänster försvinner?- Totalt är det ungefär 5,5 tjänst som försvinner. En skolasssistent på heltid, en elevassistent på heltid, en biblioteksansvarig på halvtid, en ämneslärare i SO på heltid, en lärare i svenska som andraspråk, en spansklärare på 75 procent. De här tjänsterna har rörlighetsförhandlats. Dessutom försvinner en rektorstjänst.Hur har skolans organisation fått göras om?- Vi har bland annat fått göra om skolassistentens arbete till att även omfatta biblioteket. Jag försöker lösa situationen så att det ska bli en dräglig arbetssituation. Men det har också krävt att vi packar ihop alla lärare så att nästan alla har två ämnen som de undervisar i. Personalen ställer upp och jobbar med mer undervisning. De får ökad undervisningstid men då måste jag se till att de inte får en ökad arbetsbelastning. Det gäller att rationalisera. - Det vi behöver som vi inte har haft är en speciallärare och det har vi anställt. Vi har också anställt en heltidstjänst i svenska som andraspråk. En personal ska på heltid ansvara för en grupp elever med speciella behov.Några omplaceringar av lärare?- Det har vi inte behövt göra.Minskar ni antalet elevassistenter?- En tjänst försvinner men den ersätts med en annan person.Kommer skolan kunna ha kvar sina profiler till hösten?- Vi ska ha kvar profilerna och även utveckla dem. Vi utökar med en kärnämnesprofil där man kan koncentrera sig på svenska, engelska och matte. Övriga profiler, media, idrott och estetisk har vi kvar.Hur påverkas eleverna av indragningen av busskorten?- Det vet jag inte än men jag har fått reaktioner från föräldrar som blivit upprörda. Jag skulle tro att det kan drabba en del elever som kanske inte kan gå kvar men det är för tidigt att säga.Vilka problem ser du till hösten?- Det kommer att bli tufft men jag ska försöka rationalisera till det bättre.Dagsbergs skola, rektor Björn GagnerHur löser ni neddragningarna?- En sak som vi kommer bli tvungen att göra är att förvänta oss att de som är kvar ska göra mer, det är en konsekvens. Det vi gör är också att fundera på om vi på något sätt ska kunna ha en mer effektiv organisation än vi har haft. Och i sista hand så gör vi en kvalitetssänkning, som har att göra med särskilt stöd till barn och särskilda insatser.Hur många tjänster försvinner?- Jag räknar med att det totalt minskar med 2,5 tjänster.Hur har skolans organisation fått göras om?- På något sätt försöker vi lägga ut arbetsuppgifter på de lärare som är kvar, arbetsuppgifter som de inte haft tidigare, som vi köpt från andra håll. I sådana här tider är vi skyldiga att i sista hand åsamka organisationen kvalitetssänkningar.Några omplaceringar av lärare?- Ja. I och med att jag har två skolor, Dagsbergs skola och Tåby skola, försöker vi utnyttja alla tjänstgörande lärare så mycket som möjligt. Det betyder att jag har pedagoger som jobbar både i Tåby och i Dagsberg, och det gör ju att arbetsbelastningen ökar.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Jag har inga som försvinner, däremot är det så att de som finns får andra arbetsuppgifter. Den totala möjliga insatsen kommer att minska när det gäller särskilda insatser.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Det känner jag inte till.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- En tuffare arbetsbörda med risk för kvalitetssänkningar.De Geer skolan, rektor Rakel LöthmanHur löser du neddragningarna?- Vi hör också till de skolor som fått ett extra tillskott. Men i höst köper vi inte in musik från Kulturskolan.Hur många tjänster försvinner?- Det försvinner inga tjänster men det finns personer som kommer tillbaka från föräldraledighet och tjänstledighet.Hur har skolans organisation fått göras om?- Vi gör om organisationen varje år. Nu har vi lyckats få ihop en organisation som jag tror håller.Minskas antalet elevassistenter?- Vi har inte haft några.Vilka problem ser du till hösten?- På sikt är det alltid en oro för varje nytt budgetår när man inte vet hur det kommer att se ut. Skolor drabbas väldigt olika.Diamanten, rektor Stephan AnderssonHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Vi får minska med personal i skolan och ett par i förskolan. Vi har fler elever i höst än tidigare, ungefär 20 fler och 15 fler på fritidshemmet. Men pengarna vi får grundar sig inte på hur många barn vi faktiskt har. När man räknar ut det har man en avstämning på hösten och en på våren, så tar man ett tvärsnitt och får pengarna efter det. Avräkningsvarianten är lite svår. Många tappar ju elever, men inte vi utan här är det påfyllning istället.Hur många tjänster försvinner?- Det är två i skolan och två i förskolan.Hur har skolans organisation fått göras om?- Vi har fått göra om elevhälsoarbetet och har mycket mindre bemanning på fritidshemmet, fast än vi har fler barn. Det blir hårt, det blir det. Vi blir tvungna att hjälpas åt allihop, det blir rätt så tufft.Några omplaceringar av lärare?- Nej, det slipper vi.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Vi har två specialpedagoger, de har vi kvar men de kommer bli tvungna att göra andra saker, rycka in på fritids också, för att vi ska få ihop det. Så de förlorar lite av deras tid på det sättet. Elevstödjare har vi och de har vi kvar, men de jobbar också med fritidsverksamhet. Arbetsbördan på fritidshemmet ökar ju och i en förlängning blir det mindre tid för stöd i skolan.Kommer skolan kunna ha kvar sina profilklasser till hösten?- Finns inga profilklasser, men profilverksamhet. Det tänker vi försöka se till så att det fortsätter som det har varit.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- I princip så bor alla i närområdet, så de påverkas inte just nu i alla fall.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Färre personal och fler elever, vilket är lite konstigt eftersom nedskärningen ju framförallt skulle handla om att minska elevantalet.- Vi tänker att vi ska klara den här hösten bra, men att vi måste få mer pengar till nästa budgettilldelning, då man har räknat av det faktiska antalet elever.Djäkneparksskolan, rektor Johan NormanHur löser du neddragningarna?- Vi har inte några neddragningar men jag införde ett frivilligt sparbeting på skolan för att vara solidarisk med andra skolor. Det är också några satsningar som jag väntat med för att spara pengar.Hur många tjänster försvinner?- Inga tjänster försvinner men jag har lärare som varit visstidsanställda och vikarier som jag planerat att anställa. Nu har jag fått växla personal och skolan får nya lärare från vikariepoolen. Det handlar om cirka fem lärartjänster.Hur har skolans organisation fått göras om?- En skolvärd som varit på heltid försvinner och det är ingen som finns i personalpoolen som kan ta den tjänsten. Det vet jag inte riktigt hur jag ska lösa än. Men det är en väldigt viktig tjänst för eleverna. Sedan har jag tajtat till organisationen lite, men inga sparbeting. Detta för att anpassa skolan till läget som kommer 2010-2011. Det är också lite extrauppgifter som får lösas på annat sätt. Några omplaceringar av lärare?- Det har vi inte behövt göra.Kommer skolan kunna ha kvar sina profiler till hösten?- Alla profiler finns kvar till hösten och vi utökar med en dansprofil som är kombinerad med basketprofilen.Hur påverkas eleverna av indragningen av busskorten?- Det vet jag inte än.Vilka problem ser du till hösten?- Det kommer att bli kärvare ekonomi på längre sikt så det är bra att förbereda sig redan nu.Ektorpsskolan, rektor Anders PantzarHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Vi går ju samman med Ljura skolan, så det gör vi att det vi inte behöver ta bort så mycket av resurserna. Så det är en vinn-vinn-situation. Egentligen är det så att vi inte behöver dra ner så mycket, vi har lyckats genom att slå samman och ta pengar från båda skolorna, så då klarar vi i princip budgeten. Vi slår samman klasser, årskurs nio blir en klass mindre och årskurs åtta blir en halv klass mindre.Hur många tjänster försvinner?- Det är jättesvårt att säga i och med att vi får fler elever, 117 elever till från Ljura. Vi förlorar ju även några elever, men totalt blir det nästan 80 elever fler än det är nu. Plus att vi får en internationell förberedande klass till oss nu. Men det som försvinner är tio personer från Ljura och fem från Ektorp, som blir internt rörliga. Vi har även tre-fyra som varit vikarier tidigare, som nu får gå. Totalt sparar vi ungefär 16 tjänster på sammanslagningen, tjänster som försvinner. Flera tjänster, som kurator och vaktmästare, kommer vi nu i fortsättningen bara att ha en av.Hur har skolans organisation fått göras om?- Egentligen har vi inte gjort om så mycket. Vi har stödpersoner och speciallärare och sådant, det finns kvar. Det är bara att vi haft det på två olika skolor förut. Men organisationen har vi inte gjort om något, tack vare sammanslagningen. Hade vi inte slagit samman hade vi på Ektorp få ta bort jättemycket saker.Några omplaceringar av lärare?- Ja det är ju de som blir internt rörliga, de blir placerade till andra tjänster inom kommunen. Alla är inte placerade än.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Vi har elevassistenter i särskolan, där slutar en på grund av att vi nu får färre elever till särskolan. Sen slutar en stödperson som är elevassistent i grundskolan, men då kommer en fritidspedagog från Ljuraskolan och övertar de arbetsuppgifterna. Speciallärarna kommer vi att ha kvar, alla tre.Kommer skolan kunna ha kvar sina profilklasser till hösten? - Det finns inga profilklasser. Vi har skissat på att i framtiden ha en profil som heter kultur och hälsa, där får vi försöka samordna med Ljura. Det är en profil som ska genomsyra hela verksamheten i så fall.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Det kan vara nån elev som valt skolan här som bor på annat ställe, som valt att bo kvar. Men det är inte många. Sen får ju elever från Ljura ganska långt till skolan, men utan att de uppfyller kraven om fem kilometer, så då får de inga busskort.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Tack vare sammanslagningen ser vi att vi lyckas behålla vår organisation, en organisation som vi tror på. Hade vi inte slagit samman hade vi fått göra avsevärda nedskärningar.Ektorpsringen, rektor Gudrun ErlandssonHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Vi har inte så stora neddragningar, så vi löser det främst med naturliga avgångar.- Inga elevminskningar, det verkar som om det blir ungefär lika många elever. Det händer mycket under sommaren, ut- och inflytt.Hur många tjänster försvinner?- Det blir ingen som försvinner så att det blir ett hål efter någon, utan det är naturliga avgångar.- Vi gör en omorganisation, arbetslagen organiseras på ett något annorlunda sätt. Det är svårt att svara på rakt upp och ner men det är inga stora grejer.Hur har skolans organisation fått göras om?- Den måste ständigt göras om beroende på barnantal och vilken åldersgrupp barnen är i. Man måste se i vilken ålder barnen finns. Men det har inte varit någon omorganisation på grund av neddragning, utan det är barnens åldersgrupper och antal som har gjort det.Några omplaceringar av lärare?- Vi har en lärare som kommer att gå till den här poolen som finns i kommunen. Samtidigt så får vi antagligen en till oss, så det är ungefär plus minus noll.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Elevassistenter har vi inte, vi har en liten klass istället. Speciallärare har vi, de drabbas inte.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Vi har ett fåtal elever med busskort men jag har inte hört att något sådant skulle drabba dem. De flesta barnen bor här runt omkring.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Att några lärare finns i flera hus, några har bytt hus, vi har omfördelat resurser. Men det är ungefär som det brukar vara, eftersom vi alltid måste se var de elever som behöver mest hjälp finns.- Varje år dras det ju ner så att vi är ju vana vid att det är tufft. Jag tror inte att det blir värre än det har varit.Enebypark, rektor Susanne RaskHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Vi har inte drabbats så hårt av neddragningarna om man jämför med andra skolor. Men både fritidshemmet och skolan kommer att påverkas. Vi har fått titta över organisationen, se över scheman och lägga om arbetstider för personalen. Men vi har samma elevantal.Hur många tjänster försvinner?- Vi har en fritidspedagog som slutar av andra skäl, som vi inte kommer ersätta. Sen har vi haft vikarier som inte ersätts.Hur har skolans organisation fått göras om?- Vi har inte gjort någon större organisationsförändring, utan mer fått titta på personalen, var de ska jobba och när de ska jobba.Några omplaceringar av lärare?- Nej. Vi har alltid en diskussion inför ett nytt läsår, var behövs resurserna bäst, och vi har gjort samma sak i år.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Vi har kvar ungefär den bemanningen som vi hade förra året.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Jag ingen riktig bild av det än, men jag tror inte det.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Det blir en tajtare organisation personalmässigt. Men jag tror ändå att vi kommer kunna lösa det på ett bra sätt.Enebyskolan, rektor Anders CarlssonHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Neddragningarna här på Eneby beror på att vi får minskat elevantal, cirka 20 färre elever, vilket naturligt innebär att jag har minskat personalstyrkan. Men för min del får inte det några konsekvenser för eleverna, utan jag räknar med att kunna behålla den kvalitén på undervisningen som jag känner är bra. Jag känner inte att jag drabbas av nedskärningar.Hur många tjänster försvinner?- Jag har minskat med fyra tjänster. Det är två lärartjänster, samt en elevassistent och vaktmästare.Hur har skolans organisation fått göras om?- Det är bara en liten förändring i och med att jag redan hade två vaktmästare, så då kommer det kunnas lägga över på annan personal. Lärartjänsterna, det handlar ju om att det blir färre elever och då behövs inte lika många lärare. Så det är ingen stor förändring, inget som påverkar verksamheten i någon större omfattning. Kvalitén kommer inte påverkas. Så jag är nog lycklig lottad.Några omplaceringar av lärare?- Ja, de som är tillsvidareanställda i kommunen hamnar då i den här personalpoolen, vilket innebär att de kan bli placerade på en annan skola och enhet.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- En elevassistent försvinner. Men för övrigt när det gäller specialundervisning så har jag inte behövt minska, så den resursen är oförändrad.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Nej inga påverkas, i och med att vi inte har någon profilklass. Upptagningen finns ju i vår närhet här, så eleverna påverkas inte.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- För vår del är det inte några konsekvenser på det sättet som det sker för många andra enheter. Jag kommer kunna bedriva den undervisning som var planerad från början, med den kvalitén jag känner att jag behöver ha. Så jag är inte drabbad så att säga. För det är ju naturligt, får man minskat elevunderlag måste man även minska personalstyrkan.Folkparkskolan, rektor Ewy DahlinHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Det blir en lägre lärartäthet. Vi har en ökning av elever, så vi klarar en del av det tack vare det. Sen har vi barn i kö, så vi släpper på här vartefter. Vi ökar med ungefär fem procent till hösten.Hur många tjänster försvinner?- Det är 2,5 till 3 tjänster.Hur har skolans organisation fått göras om?- Det är ju så att vi har en bra grundorganisation som står sig. Men det är klart att elevantalet per lärare får öka inom organisationen. Men tack vare att vi ökar inom vissa åldersgrupper så kan vi lösa det, även om man skulle önska att det vore annorlunda.Några omplaceringar av lärare?- Nej, vi har kunnat lösa det genom tjänstledigt och föräldraledigt.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Elevassistenter har inte vi några. Alla som jobbar på skolan är högskoleutbildningar, så de barn som har det tuffast har de lärare som är mest välutbildade. Vi fördelar ju om, alla blir drabbade, men jag kan inte säga att det är någon särskild grupp som blir drabbad. Det är svårt att säga en generell lösning, utan vi har tittat utifrån barnen.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- I så fall är det elever som har valt vår skola. Men jag har inte tagit del av det så jag kan inte säga något om det än.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Det blir naturligtvis färre vuxna och fler elever, och vad det kommer medföra vet vi inte förrän året är slut. Men det är klart att det blir en tuffare arbetssituation både för lärare och elever.Grebyskolan/Kimstadskolan, rektor Lars GlänneskogHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Vi gör en större omorganisation på de här två skolorna, i samband med att vi ändå skulle göra en omorganisation. Det gör att vi löser det här på ett mycket bra sätt, jag har inga som helst oroligheter inför hösten.- Vi kommer ha i stort sett samma elevantal som förra året.Hur många tjänster försvinner?- Det kommer att försvinna två tjänster, men det hade det gjort oavsett om vi inte fått det här sparbetinget på oss. Det är två lärartjänster, sen kommer vi även ta bort någon elevassistent.Hur har skolans organisation fått göras om?- Vi går från att vara två stycken F-6 till att bli en skola på F-3 och en 4-6. Därav kommer vi göra besparingar på organisationen som gör att vi kan hämta hem mycket. Kort och gott handlar det om att vi tar bort ett fritidshem, i och med att vi hade fritidshem på båda skolorna så tas ett bort. Sen kommer vi att göra större klasser, det är det som är den stora besparingen. Det blir fler antal elever per klass.Några omplaceringar av lärare?- Ja det blir flera som kommer flytta runt mellan skolorna, beroende på att vi gör en omorganisation, inte på grund av besparingen.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Speciallärare har vi kvar lika mycket som innan. Däremot har vi minskat antal elevassistenter.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Jag ser med god tillförsikt inför hösten, vi har en bra organisation och kommer att ta hand om eleverna på ett bra sätt. Jag är inte orolig.Gustaf Adolfsskolan, rektor Ingalill HägglundHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Vi får översätta organisationen och se hur vi ska jobba på ett annat sätt, hur vi ska hantera det. Men vi har inga elevminskningar utan vi har en ökning på sikt.Hur många tjänster försvinner?- Inga lärartjänster, utan elevassistenter. Men å andra sidan har vi ett annat behov i år, så det går inte att säga att det för vår del handlar om ekonomiska besparningar, utan att vi har andra barn här och att vi jobbar på ett annat sätt.Hur har skolans organisation fått göras om?- Ja, vi har organiserat oss på ett annat sätt omkring barn i behov av särskilt stöd. Vi har bildat ett team omkring dessa barn som kommer arbeta på ett flexibelt sätt, så det är inget negativt, utan vi har andra barn nu och behoven ser annorlunda ut. Man får organisera sig efter de barn man har just nu.Några omplaceringar av lärare?- Nej. Vi har inga lärare som kommer ha någon annan tjänst, utan det är elevassistenterna som kommer att ha andra arbetsuppgifter inom kommunen.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Vi har kvar våra speciallärare, men elevassistenter som var knutna till specifika barn som inte kommer gå här i höst försvinner... Som oss ser det inte ut som det gör på andra skolor, vi har ingen elevminskning heller till skillnad från många andra skolor. Så det ser väldigt olika ut.Kommer skolan kunna ha kvar sina profilklasser till hösten? - Vi har ett antal elevens val som vi kallar för profiler, där alla elever har möjlighet att delta. Vi kommer ha kvar de profilerna, och där har vi tagit vara på mycket av den kompetens som finns i lärarkåren.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Nej, vi har inga sådana barn. Vi har tre internationella klasser, där det finns barn som har busskort, men de drabbas inte.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Vi har något tajtare organisation, men å andra sidan har vi lagt upp arbetet på ett annat sätt. Så det blir ju att utvärdera det sen. Vi tror ju på det sättet vi kommer arbeta, att det kommer bli bra. Vi är inte så särskilt representativa för det här, eftersom vi inte har ett minskande elevunderlag.Hagaskolan, rektor Claes-Göran EmilssonHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Det har blivit en klass mindre på skolan, men antalet elever är ungefär detsamma. Så det blir större klasser. Det är en nia som försvinner. Men vi har alltså inte slagit ihop några klasser, utan det har blivit så.Hur många tjänster försvinner?- Vi kommer att gå ner ifrån 44 lärarheltidstjänster som vi hade nu på våren till 37,5 tjänster. Det är effektiviseringar som vi gör. Det är grupptimmar som har försvunnit, timmar där man delar klassen i två delar och har en lärare för varje grupp.Hur har skolans organisation fått göras om?- Det som blir konsekvenserna här är att lärare får undervisa elever i olika lag, och en del elever kommer att få byta lärare, för att få pusslet att gå ihop. En lärare kanske måste undervisa fler klasser än den gjort tidigare.Några omplaceringar av lärare?- Nej. Det är några lärare som är övertalighetsförhandlade, som hamnar i poolen. Men inte något annat.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Antalet speciallärare är intakt. En elevassistent är övertalighetsförhandlad, men det kan också bero på att behovet ser annorlunda ut.Kommer skolan kunna ha kvar sina profilklasser till hösten? - Ja, musik, de kommer att vara kvar. Vi har 18 klasser på skolan, 12 av dem är musikklasser, som elever från hela Norrköping kan söka. Men de påverkas inte mer än de andra ämnena.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Ja, det är ju väldigt osäkert. Vi har inte sett något beslut än, och hur man sköter information till föräldrarna där är ju intressant att veta. Vi har ju 174 barn i våra musikklasser, som har busskort. En del får ju det ändå för att de bor så till, men många har det inte så.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Vi har ju fått större klasser. Det innebär att vi ska ge eleverna det de behöver i alla fall, något som kommer att bli svårare för oss.Hagebyskolan, rektor Peter KälvehedHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Vi har tagit tillbaka några tjänster för att täcka upp behoven som barnen har. Vi fick lite extrapengar tillbaka, en tilldelning i slutet av maj, det innebär att vi har en tillfällig förstärkning under hösten. Sen vet vi inte vad som händer sedan efter jul.- Vi tappar ju barn, i årskurs 7-9 tappar vi en klass, och i årskurs 1-6 cirka 20-25 barn. Men vi gör vad vi kan för att täcka upp och se till att barnen får vad de behöver.Hur många tjänster försvinner?- Några har gått i pension. Totalt har vi tagit bort 21 tjänster, men alla är inte heltid. Det är en salig blandning, förskollärare, fritidspersonal och sen har vi tagit bort några lärare på varje stadie.Hur har skolans organisation fått göras om?- Vi har inte gjort någon större organisationsförändring. Utan det är ju naturligt, att vi tappar barn. Men vi försöker bibehålla kvalitén ändå.Några omplaceringar av lärare?- Allihopa har hamnat i poolen. Vi har haft någon vikarie för någon lärare, men i övrigt är det poolen, det vi kallar för intern rörlighet. Sen har vi naturliga avgångar med pensioner och sådär. Det är klart att det påverkar, det är tufft, visst är det så.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Assistenter har vi inga alls. Speciallärare har vi försökt få ihop det ändå, så att vi fyller upp behoven. Men det är ju så att vi tappar, det gör vi. De som har jobbat med barn med särskilt stöd, där försvinner det personal, det är där vi tappar.Kommer skolan kunna ha kvar sina profilklasser till hösten? - Ja vi har media och fotboll, de kommer vara kvar. Vi gör om det lite grann, men vi har det kvar.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Vi har inga sådana.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Vi måste försöka se det positivt någonstans ändå, och bibehålla kvalitén givetvis. Det viktigaste är att försöka hitta nya vägar och se till att barnen får det de behöver. Extrapengarna gör att det inte känns lika tufft, men det är en termin vi pratar om, sen vet vi inte hur det ser ut.Hultdalsskolan, rektor Linnea LagnströmHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Det som jag har dragit ner här är att jag lagt ner vårt resurscentrum. Dels är det färre antal elever kvar där. För de elever som blir kvar där jobbar vi med individuella lösningar, vi får hitta andra lösningar för att ge barnen rätt stöd. I realiteten är det så att vi inte gör så stora neddragningar på vår enhet, eftersom att vi har gjort det tidigare år. Elevminskningen har vi gjort under tre år tidigare. Så vi har samma elevvolym i år, tolv klasser, det hade vi förra året också. Det gör att vi har samma stuk på undervisningen. Så hos oss är det här inte det så kännbart. Sen har vi lärare som är tjänstlediga av olika slag som vi inte ersätter med vikarier.Hur många tjänster försvinner?- 1,5 tjänst tror jag att det är som vi inte besätter, lärartjänster.Hur har skolans organisation fått göras om?- Det har vi inte behövt göra i år, mer än det att vi inte har råd att ha ett resurscenter.Några omplaceringar av lärare?- Vi tar emot en eller två lärare från poolen på sådana behov som vi har, i stället för att annonsera efter det. I ett fall är det så att vi haft en obehörig lärare hos oss som inte får vara kvar nu, då får vi lärare från poolen istället.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Vi har minskat. Vi hade två elevassistenter, och kommer att ha en elevassistent kvar.- Speciallärare har vi snarare utökat under det här året. Vi delare en specialpedagog med Jurslaskolan, så det blir en utökning. Det är ett behov vi haft länge. Ett av syftet är att om lärare får en tuffare situation att kunna ge barn stöd så ska en specialpedagog kunna vara ett stöd för lärarna.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Det har jag inte någon direkt bild av. En del har busskort för att de har växelvis boende, men det har jag uppfattningen om att de får ha kvar. Annars tror jag inte att vi har några barn som är berörda. Jag har inte uppfattat det så, eftersom vi inte är en skola som man väljer på det sättet. Men vi har ganska många barn som går kvar här trots att de flyttar till stan, och där kan det finnas de som blir drabbade.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Det blir en utmaning att kunna tillgodose barnens behov av särskilt stöd, både till individ- och gruppnivå. Det är där vi känner att vi inte räcker till, organisationen kan inte göra mer. Vi är en effektiv skola ur ekonomisk synpunkt, men resurser för barn med särskilt stöd det har vi inte så gott om.Jurslaskolan, rektor Kristina JereniusHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Vi har gjort anpassningar och vi tappar inte särkilt mycket elever, så vi kommer kunna ha samma grundbemanning som vi haft tidigare. Jag kan inte känna att vi är ett område som är särskilt missgynnande, utan pengarna räcker till det vi har verksamhet för.Hur många tjänster försvinner?- Inga tjänster försvinner. Vi har en pensionsavgång. Men vi kommer behålla den kompetens vi haft tidigare.Hur har skolans organisation fått göras om?- Det har den inte fått göra, utan vi har en organisation med åldersblandade klasser, det är ett sätt att möta upp det elevantal vi har på Jurslaskolan. Det blir en verksamhet där vi kan utnyttja pengarna på ett effektivt sätt, personalen räcker till och pengarna räcker till. Några omplaceringar av lärare?- Nej. De kan få byta arbetslag, men det är sådant man alltid tittar på utifrån de barn vi har.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Det finns ingenting sånt som påverkas.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Det kan vara enskilda fall, men jag vet inte exakt hur det blir. De barn som är skolskjutsbarn tillhör det här att de har skolskjuts per automatik.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Jag ser fram emot en hösttermin och känner att vi kommer lösa det. Vi måste vara positiva och tänka att de här pengarna har vi, vi ska försöka använda dem så klokt som möjligt. Jag ser inte särskilt annorlunda på den här hösten än tidigare höstar.Karlshovsskolan, rektor Eva Graffman FredrikssonHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Vi hade redan ett tänk med hur vi skulle göra. Vi har slagit ihop två klasser till en, och tagit bort en resurs. Det var inga stora grejer för oss att ta bort det, det funkar ändå. Vi tar emot lite fler barn i höst än vi har nu, vi utökar med en förskoleklass.Hur många tjänster försvinner?- Två tjänster. De försvinner inte, utan det är sådana som går på föräldraledighet som vi inte ersätter med vikarier.- Om vi hade haft pengar hade vi behållit de resurser vi hade i huset, vuxna behöver vi ju ha i skolan.Hur har skolans organisation fått göras om?- Nej inte mer än att vi slagit ihop två små treor till en fyra.Några omplaceringar av lärare?- Nej.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Vi har inga elevassistenter. Speciallärare har vi, de blir kvar.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Påverkas ej.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Att det är alldeles för lite vuxna i skolan, så har det alltid varit. Men annars så påverkas inte vår skola så enormt mycket av det här, inte som andra skolor som får ta bort flera tjänster. - Det som kommer bli tajt i höst är fritidshemmet, där är det jättemycket barn och där blir det tufft.Kyrkskolan, rektor Ulla ErikssonHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Vi har försökt att inte dra ner på personal, så vi har dragit ner på andra kostnader från olika poster. Alltifrån fortbildning, läromedel och sådana poster, som inte berör barnen.Hur många tjänster försvinner?- Nej inga tjänster försvinner under hösten, utan jag klarar det precis. Men det är inte mycket marginal.Hur har skolans organisation fått göras om?- Jag har en lärare som under hösten får i uppdrag att jobba 50 procent lärare och 50 procent fritidspedagog. Annars är det smärre justeringar.Några omplaceringar av lärare?- Nej inte annat än den där lärarpersonalen som får ett annorlunda uppdrag inför hösten.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Just nu har vi inte haft någon elevassistent. Det stöd vi har just nu försöker vi behålla i mesta möjliga mån.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Det vi vet om är att förskoleklassbarnen inte kommer åka hem den tid som de åkt hem tidigare. Antingen kommer de stanna kvar här med tillsyn och mat, eller så får föräldrar hämta dem.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Konsekvensen blir att vi får vända på pengarna helt enkelt, och ompröva varje inköp. Att hela tiden tänka: har vi råd med det här, det här får vänta, vad är viktigast. Det där som sätter extra guldkant på tillvaron, det får vi försöka klara oss utan, som att göra utflykter med barnen.Kättingeskolan, rektor Maria SvalinHur löser ni neddragningarna?- Vi fick ungefär 900 000 mindre för skola/förskola hela året vilket gör rätt mycket. När vi fick budgeten var vi redan i mars, april. Därför måste hela besparingen göras bara på höstens fem månader.Dels beror det på att elevkullarna minskat - vilket vi visserligen vetat. Sedan har vi fått mindre i strukturpengar som vi inte riktigt kunnat förutse.Hur många tjänster försvinner?- Det handlar i realiteten om ungefär tre tjänster för skoldelen. Fyra mindre på en personalstyrka om 14-15 personer.Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- En del förändringar av uppdrag har det blivit. Speciallärarna har fått ta mera klasser än tidigare. Man får tänka på ett helt annat sätt än tidigare.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Både lärare, it-pedagog och elevassistenter som drabbats. Vi hade inga vikarier utan alla var behöriga och hamnade nu i poolen istället.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Skolskjutsen kommer att gå som vanligt. Vilka konsekvenser ser ni?- Ja, det har vi pratat om. En liten enhet blir mer sårbar. Chansen att täcka upp när någon är sjuk eller ska på kurs är mycket mindre, så där kommer kanske vikariekostnaden att öka. Det kan bli svårare att nå målen i uppdragsplanen. Jag tänker även på arbetsmiljön och säkerheten. Vi är lite ensamma därute - vi får 750 000 kronor i landsbygdsstöd men det räcker inte riktigt.Lindöskolan/Långtorpsskolan, rektor Eva-Marie ForsbergVilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Större klasser i de högre åren. Organiseras om mer i mentorsgrupper. Till de barn med störst behov har vi fortfarande kvar stöd.Hur löser ni neddragningarna?- Vi har fått göra en övertalighetsförhandling och skära ner på personal. Hur många tjänster försvinner?- Fem heltidstjänster handlar det om ungefär.Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- Ja, nu ringer du till mig när vi står i ett jättespännande skede när vi ska bli tre skolor i stället för två, när Bråviksskolan kommit till. Därför har viss omorganisation redan gjorts.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- En speciallärare kommer att börja som klasslärare istället, en specialpedagog finns och B-språken spanska, franska och tyska samordna ihop med djäknepark och Gustaf Adolf.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Nej, det tror jag inte. Jag är lite osäker men jag vet inte...Matteusskolan, rektor Dennis PlatinHur löser ni neddragningarna?- Vi har inget svikande elevunderlag. Det blir ett par tre elever till. Men vi har lite mindre pengar att arbeta med. Våra internationella förberedande klasser gör att vi får se över allt. Vi kommer att göra en anpassning av vår organisation.Hur många tjänster försvinner?- En del lärare försvinner. Det handlar om fyra personer som går in i personalpoolen. Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- Vi är inte helt klara exakt hur det kommer att se ut. Vi har behov också i vår förberedelseklass och i särskoleklassen, Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola? - Vi har två speciallärare och en lärare med svenska som andraspråk.- Det här är en del i att vi gör en förändring. För att vi ska kunna behålla våra resurser, har vi tvingats göra en förändring. Vi behåller dem (svenska som andra språk). De behöver inte ta klasser. Vi har 67 procent av eleverna med utländsk bakgrund och behöver svenska med andraspråk. Vi jobbar väldigt hårt med att det ska komma in i alla ämnen. Hela skolan ska arbeta med svenska som andraspråk.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Vi har inte många sådana barn, men jag har inte riktigt den kollen. En del av barnen i förberedelseklasserna har busskort.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Vi har ju en förändring för klasser i de lägre årskurserna, som inte är riktigt klara än.Mosstorpskolan, rektor Rosita WesterholmHur löser ni neddragningarna?- Vi förlorar ungefär 30 elever till hösten i minskade elevkullar. Det blir rätt stora klasser nu istället. Sjuorna blir 30-31 i varje klass.- Vi fick 1.5 miljon i extrapengar för den här terminen, så det har ju inte slagit så hårt.Hur många tjänster försvinner?- Sju stycken visstidsanställda får inte förlängt. En kurator, en elevassistent och en språklärare har förhandlats till poolen.- Två pensionsavgångar ersätts inte heller.Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- Ja, så är det. Man tittar ju över helheten så det blir ju lite nya arbetsuppgifter för personalen.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Den resursen har vi inte minskat. Vi har en och en halv specialpedagog och en speciallärare.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Det vet vi ju egentligen inte än för det beslutet togs ju i måndags. Någon utflyttad förälder bor i Norrköping och har nu inte råd att gå kvar här. Kanske får vi nu tillbaka någon elev, som inte kan gå kvar i Norrköping, men det vet vi inte.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Vi får se men kommer många tillbaka så blir klasserna för stora. Är det på 4-6 kan det vara rimligt men blir det 7:or så blir det ju svårt.Navestadsskolan, rektor Ylva SvenssonHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Vi har ju gjort en delvis omorganisation som det blev nödvändigt att göra, i och med minskningen av personal som ekonomin krävde. Vi har de senare åren minskar några elever, så det blir en minskning med ungefär 25 elever till hösten. Sen sker det en del omflyttningar och inflyttningar. Det skulle ha varit ett större underskott på elever men det har inte blivit det, utan det håller på att jämna ut sig lite grann.Hur många tjänster försvinner?- Det handlar om 15 personer. Fem visstidsanställda och tio övriga. I de här 15 finns det även kringresurser som cafévärd och elevstödjare. Vi minskar totalt med 11 heltidstjänster.Hur har skolans organisation fått göras om?- Vi har förtätat klasserna. Vi har fått göra fem klasser av sex, för blivande årskurs 8 och 9. Några omplaceringar av lärare?- I de här 15 personerna som slutar hos oss blir tio personer rörliga i poolen. Vi har strävat efter att göra så få förändringar som möjligt för eleverna. Men i och med att vi gör större klasser är det några lärare som flyttas och byter arbetslag.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Vi har behållit de speciallärare som vi har haft, vi har även behållit elevassistenterna för elever med särskilda behov. Så att där har vi månat om att kunna ha de resurserna kvar, eftersom det är viktigt.Kommer skolan kunna ha kvar sina profilklasser till hösten? - Musikprofilen kommer att vara kvar, vi har lika många sökanden som tidigare och räknar med att ha den kvar. Vi har inte gjort några förändringar till hösten där, inte heller i fotbollsprofilen.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Vi har inte sett några reaktioner på det än och jag vet ännu inte hur många elever som påverkas av det, eftersom vi har intag från hela kommunen till framförallt musikprofilen. Vi har inte fått något skriftligt på hur beslutet är tagit och vad som kommer att gälla, så det är för tidigt att svara på den frågan.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Vi ser att vi får större elevgrupper och vi är färre vuxna på skolan jämfört med förra läsåret. Och det är den arbetssituationen vi kommer att få hantera under hösten, så det återstår att se hur det blir när det väl träder i kraft.- Det kan bli tuffare på ett sätt, färre elever och färre vuxna gör att det blir fler kontakter och ibland färre kontakter. Eleverna kanske får svårare att få kontakt med en lärare eller vuxen överhuvudtaget. Men vi ska naturligtvis göra vårt allra bästa för eleverna. Vi jobbar väldigt intensivt med att bibehålla den kvalitet och måluppfyllelse som vi haft under flera år, det är viktigt att ha det målet fortsatt uppsatt.Oxelbergsskolan, rektor Cecilia CarlénHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Vi har redan löst det, vi försökte att titta på det redan tidigt på året. Vi har löst det genom att inte återbesätta en pensionsavgång till exempel. Vi hade även en visstidsanställd som vi inte förlänger anställningsavtalet med. Sen får vi spara på andra sätt också, att hålla i pengarna bättre, spara lite och fundera på vad vi gör med pengarna. Hur många tjänster försvinner?- Det går inte att säga precis, utan där har vi gjort en anpassning av organisationen så att vi klarar det här utan pensionsavgången och den visstidsanställda.Hur har skolans organisation fått göras om?- Den har vi gjort om av andra anledningar, så att det blir en bättre organisation för att kunna ta emot flera barn.Några omplaceringar av lärare?- Vi försöker nyttja kompetensen där det bäst behövs, men det har inget att göra med neddragningen av tjänster.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Ingen förändring.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Jag ser inga speciella konsekvenser. Om vi håller i pengarna lite grann och tänker till vad vi gör, så påverkas vi inte så mycket av det här. Det är framförallt på grund av att vi inte minskar antalet elever. Ibland råder det lite missuppfattning om budgeten, för det är klart att vi får mindre pengar om vi får färre barn. Men vår skola har inte tappat elever, och då blir inte konsekvenserna så stora heller.Parkskolan, rektor Marie GårlinHur löser ni neddragningarna? Hur många tjänster försvinner?- När det gäller skoldelen har vi fått tighta till organisationen och internt rörlighetsförhandlat en person. En Lärare har fått flytta inom enheten, till förskolan istället.- Sju barn färre hos oss i skoldelen. Tilldelningen för barn med särskilda behov varierar beroende på...Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- Inte så mycket. Den som går över till förskolan. Vi har ett arbetslag runt varje årskurs men alla barn har någon kvar som de har haft tidigare. Inga jätteförändringar. Även några förändringar på fritids.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Vår specialpedagog kommer att få gå in en gång i veckan på Kimstad/Grebyenheten. Vi behöver spara in pengar.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Det kan nog tänkas att vi har någon som påverkas. Tidigare har man fått rätt till busskort när man valt en annan skola. Vi har elever som hellre vill gå här för att de kanske har en förälder som bor här men är skrivna i stan. Men ingen förälder har hört av sig och frågat om det där vad jag vet.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Det är en tuff utmaning för pedagogerna. För barnen är det svårt att ha vuxna omkring sig som har en tuff arbetssituation men vi har otroligt kompetent och duktig personal som ser barnen.Rambodalsenheten (Bitbocken, Bjärbyskolan, Rambodalsskolan), rektor Jonny MattsonHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Vi har inga neddragningar till hösten. Eller vi har, men det är procent som ökat under tidigare år och det regleras med att en del vill gå ner i tjänst och andra interna lösningar. Vi kommer ligga ungefär jämt, men vi ökar i de lägre årskurserna och minskar i de äldre.Hur många tjänster försvinner?- Vi minskar lite beroende på folk som vill reglera sin tjänst. Men det har ju gått upp tidigare år, så det är det vi möter, inte anpassningar på något annat sätt.Hur har skolans organisation fått göras om?- Vi organiserar om oss för att möta andra behov, men inte beroende på det här just nu.Några omplaceringar av lärare?- Inte från oss nej.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Nej de påverkas inte. Tvärtom gör vi allt vi kan för att få behålla den elevstödsorganisation vi har, och det är inga förändringar planerade där.Kommer skolan kunna ha kvar sina profilklasser till hösten? - Vi satsar på idrott och estetiska ämnen till hösten för första gången. Vi måste försöka möta, så att vi snarare kan få barn att vilja vara här och visa den bra skolan vi är.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Svårt att säga. Vi har några elever med busskort, men de flesta åker skolskjuts. Vi har normalt inte elever som åker hit än idag, några få, och de förlorar ju givetvis det om det dras in generellt. Då är det elever som har gått här men föräldrarna flyttar till andra delar av stan, där kan några elever tappa sina busskort.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Vi ser inga större konsekvenser inför hösten. Däremot blir det en återhållsamhet gällande resor, investeringar, visst materialinköp och dylikt sådant. För personalen är ändå vår viktigaste tillgång, det är där vi tänkt kämpa så att vi kan ha den organisation vi klarar att ha.Regnbågsenheten, rektor Christine CarlfjordHur löser ni neddragningarna?- Förskoleklass till klass 6 blir kvar medan klasserna 7-9 slås ihop med Ektorpsskolan. I de övriga klasserna handlar det både om nerdragning och anpassning efter mindre elevkullar. Hur många tjänster försvinner?- Det innebär knappt fem heltidstjänster, det är ju inte fem personer. Vi har löst det med tre personer vikarier och pension och partiella tjänstledigheter. Ingen är förhandlad till personalpoolen. Tjänstledigheter ersätts inte.Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- Nej, det har vi faktiskt inte. Vårt stora är att Regnbågsskolan flyttar till Ljuraskolan men det ser vi positivt på.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Specialpedagogen är kvar. Vi har en del fritidspedagoger och förskollärare som är inne i klasserna på dagtid.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Nej, det kan jag inte påstå jag har inte riktigt kollat det men ingen har ju hört av sig.Vilka problem ser ni till hösten?- Alltså, vi måste först landa i det här. Det är en ökad arbetsbelastning just nu under flytten men vi ser pedagogiska vinster i att vi hamnar under samma tak.Råsslaskolan, rektor Barbro Ekdahl-RydbergHur löser ni neddragningarna?- Vi ska anpassa verksamheten med en miljon kronor jämfört med förra året. Främst beroende på mindre elevkullar. Vi har även besparingar av tilläggsresurs för särskilt stöd.Hur många tjänster försvinner?- Ungefär två tjänster minskar vi med. Tre lärare utan tillsvidareanställning i kommunen har fått gå och i stället har lärare ur personalpoolen intervjuats och anställts.Vi är ganska förskonade eftersom vi gjorde en stor omorganisation 2005 när Uttersberg blev Förskoleklass till klass 3 och vi 4-9. En stor del av anpassningen är därför redan gjord. Inte så dramatiskt just i år.Har ni fått göra stora omorganisationer och omplaceringar av lärare?- Nej inga större, men vi måste hela tiden ha viss flexibilitet.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Nån specialpedagog på skolan har inte funnits. Det finns en på vårt områdeskontor men speciallärarna på skolan är inte särskilt drabbade. Någon har frivilligt gått ner i tid utan att ersättas.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Ingen påverkas av busskortsindragningarna, vad jag vet.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Vi är klara med höstens organisation och hoppas att det är så bra som går utifrån de ekonomiska ramar vi har. Sandtorpet, rektor Jenny ÖstlundHur löser ni neddragningarna?- Vi kommer inte att göra några direkta förändringar. Vi tappar inga barn i alla fall.Hur många tjänster försvinner?- Det har inte påverkat tjänstefördelningen. En föräldravikarierande byts mot en person i personalpoolen.Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- Vi försöker alltid optimera organisationen.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Till hösten kommer vi gå upp från en 65 procentig tjänst speciallärare och en tjänst elevassistens.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Inte alls.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Jag ser inga större konsekvenser.Silverdansens skola, rektor Thomas PalmqvistHur löser ni neddragningarna?- Ingen lämnar huset så vi tar inte bort någon.Hur många tjänster försvinner?- Två föräldraledigheter ersätts inte. En person från skolan flyttas till särskolan och en till vår internationella klass. Men en och en halv vikarietjänst ersätts inte alls eftersom vi ändrar hela vår organisation här. Men det är klart att det märks.Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- Nej, det är naturligtvis så att några får byta klasser men det tror jag är två stycken.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter i ert område?- Det händer inget. Vi har varit mån om att försöka behålla dem. Vi tar bort en som har jobbat 5 dagar får 4 dagar istället. Kommer att ha klassansvar en dag i veckan.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Inte alls, vad vi vet.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Mindre folk att röra sig vid när det kniper. Generellt tror jag att vi på låg- och mellanstadiet har klarat oss bättre än vad högstadieskolorna har gjort. Vi tror att vi ska fixa det men å andra sidan så vet man ju aldrig förrän till hösten.Skarphagsskolan, rektor Margareta RosellHur löser ni neddragningarna?- Jag har tagit bort lite folk, men det har inte påverkat oss så jättemycket för vi hade rätt så bra resurser här.Hur många tjänster försvinner?- Jag behöver inte ta bort folk på det sättet. Jag tar bort det som har varit lyx.Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- Jag har övertaligthetsförhandlat två tjänster, å andra sidan kommer annan personal tillbaka till hösten.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Vi har kvar dem.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Påverkas inte.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Ser inga problem.Smedbyskolan, rektor Eva-Britt ÖsterlundHur löser ni neddragningarna till hösten?- Vi måste ta bort personal. Jag har gjort så att jag har haft extern personal och från personalpoolen.Hur många tjänster försvinner?- Jag hade ett underskott motsvarande en heltidstjänst kring 300 000 vid årsskiftet. Jag har inte dragit bort något i vår. Vi måste därför ta bort 1,5 tjänster.Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- Omorganisationer handlar främst om att elevunderlaget sjunker och många söker sig till friskola. Vi levererar högst i kommunen upp till åk 6. Uppemot 40 barn varje läsår. Det är ett val som föräldrar och barn gör. Det gör att vi tappar elever vilket gör att vi måste rätta vår organisation efter antalet barn.- Vi börjar få rutin på att rätta verksamheten och personalen efter barnantalet, klasstorlekar osv. I år har vi kanske haft en fyra, en femma och 20 sexor.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Ja, det har vi gjort i någon annan omgång men nu ser det inte ut så. Det är inte det vi har dragit ner på.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Ingen aning om det kan påverka elevantalet.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Inte värre än tidigare för min del. Vi låg ju lågt förut vad gäller extra tillskott för social profil. Det är ju just de pengarna som försvinner.Svärtingehus, rektorerna Gunilla Grenestam och Margaretha Hjelte (pratade med dem på högtalartelefon)Hur löser ni era minskade elevkullar och intäkter?- Vi har ökat våra elevkullar. Svärtinge är ett inflyttningsområde. Prognosen är att vi blir fler här, vi är det område i hela Östergötland som har högst inflyttning och lägst medelålder. Vi har planer på att skolan ska byggas ut för vi klarar oss inte med de lokaler vi har från nästa höst.Hur många tjänster försvinner?- Många tjänster försvinner. Inget antal. Vi minskar både i förskoleklassen på fritidshemmet, skolan och specialundervisningen. Det blir en högre arbetsbelastning. På lågstadiet har vi fått ta bort en förskoleklass.- Besparingssiffrorna kan vi inte riktigt se. Det är så svårt att räkna ihop för man har gjort om strukturen och fördelningen till ett annorlunda sätt.- Vi har inte så mycket strukturindex...Vi har haft så många barn med särskilda behov men nu ser bedömningen av strukturindex annorlunda ut.Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- Ja, det har vi. Alla får inte nya lärare men alla barn kommer att märka av besparingarna. Generellt drabbas alla barn på något vis. Vi har hållt på hela våren. Det är jättesvårt att lägga ut arbetstider och få personalen att passa in...Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Vi fick ett extra tillskott för att behålla 1,5 tjänst för året som kommer.Profil? Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Vi har en profil med utomhuspedagogik och utomhusklassrum. Hållbar utveckling och hälsa. Vi har inga sådana elever som reser hit. Jag kan inte riktigt säga.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- All personal har skrivit konsekvensbeskrivningar och är oroade för den ökade arbetsbördan. Vi får lägga upp en strategi för hösten för hur vi ska möta det.- Vi måste ändå vara ute mycket på raster för att inte få ökad mobbning. Riskanalyser. Det kräver ett förändrat sätt att tänka, det har vi varit noggranna med på planeringsdagar. Det är nu vi måste identifiera problemen och lösa dem, så vi inte blir överraskade i höst. Att se det enskilda barnet. Det är en svårighet som ökar...Vi måste hjälpas åt tillsammans med föräldrar.Tamburinens skola, rektor Helena HöglundVilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Just nu arbetar vi för att ha en god kvalitet med de resurser vi har. I arbetet kommer man sedan att lösa problemen.Hur löser ni neddragningarna?- Vi har inte något minskat elevantal. Vi har samma som tidigare men vi har ju aningen mindre pengar. Vi har lagt organisationen i god tid och känner oss väl förberedda för höstterminen.Hur många tjänster försvinner?- Vi har minskningar. Ingen övertalighet av fast personal men det är ju alltid rörlighet bland personalen ändå. Vi har med intern rörlighet minskat med knappt fyra årsarbetare utan uppsägningar eller att behöva förhandla. Vi kommer inte att förlänga tillfälliga tjänster.Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- Nej, inga stora förändringar men vi gör ju precis som alla andra.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Den minskning som vi gör gör vi på specialundervisning och svenska som andra språk.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Påverkas inte.Tåby skola, rektor Björn GagnerHur löser ni neddragningarna?- Det innebär personalminskningar.Hur många tjänster försvinner?- Jag tror att det blir tre tjänster i förhållande till 2008.Hur har skolans organisation fått göras om?- Vi har fått minska på personal som har jobbat med barn med särskilda behov och fritidsverksamhet. Sen är det samma som på Dagsbergs, vi har fått slimma verksamheten.Några omplaceringar av lärare?- Det finns personal som blivit rörlig, de flyttas över till kommunens pool. Det gäller både personal på Tåby och Dagsbergs.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Det är minskat, dels i reella personer och dels så att den personalen fått andra arbetsuppgifter. Det fanns en gemensam kanslist tidigare, som skötte det här med personaladministration och ekonomi. Den tjänsten har vi sagt upp och fördelat ut på den personal som finns.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Det känner jag inte till.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Det är samma sak som vi ser på Dagsbergs. Det blir en tuffare arbetsbelastning med risk för kvalitetsminskningar.Uttersbergsskolan, rektor Caroline OlofssonHur löser ni neddragningarna?- Vi har inte de problemen för vi växer och får en hel förskoleklass till.Hur många tjänster försvinner?- Vi utökar i stället med två nya heltidstjänster, det är klart och tillsatt.Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- Vi har dragit ner under flera års tid och har därför inte behövt göra några anpassningar i år även om vi skulle ha önskat att vi hade bättre råd.Hur har det gått med specialpedagoger och lärarassistenter i ert område?- Ingen skillnad.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Påverkas inte alls.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Inga särskilda.Victoriaskolan, åk 6-9 rektor Catherine JerrhageHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Våran skola har inte sagt upp någon fast anställd personal, utan har låtit bli att förlänga några visstidsanställda då. - Vi kan minska med ungefär tio elever till hösten.Hur många tjänster försvinner?- Inga fast anställda försvinner, men några visstidsanställda, 3,5 tjänster ungefär. Det är sådana som har jobbat speciellt med elever som gått i årskurs nio, som har slutat. Men allt är slimmat, så skulle det hända något kan vi få se över allt igen.Hur har skolans organisation fått göras om?- Förut har en viss lärare jobbat i ett arbetslag, nu får några jobba i flera arbetslag i stället, så det är sådana förändringar vi har gjort. Plus att jag inte har kunnat anställa, utan har blivit tilldelad personal.Några omplaceringar av lärare?- Ja, på så sätt att de får jobba i fler arbetslag. Men det beror ju på att vi har färre elever i årskurs sex till exempel, då kanske man måste gå i flera arbetslag. Men det ska inte bli någon tyngre arbetsbörda, inte på pappret så. - Det är svårt att svara på i dagsläget, det beror på hur allt blir till hösten. Men det är inte enkelt, det är svåra uppdrag. Det är klart att man hellre hade velat ha fler vuxna på skolan. Men vi är nog en av de få som inte sagt upp någon fast anställd personal, så det är en stor fördel.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Vi har både och. Speciallärarna påverkas inte, men elevassistenterna kan få jobba på flera arbetslag, men det är som för de andra lärarna, så det är ingen större skillnad på dem egentligen.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Ja det finns några sådana elever, alla bor ju inte här omkring. Vi har rätt många från Svärtinge och Vikbolandet, och vi är inte deras närmaste skola, så de påverkas.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Flyter allt på som vanligt kan vi klara oss bra. Men så är det ju sällan, händer det saker och vi märker att elever behöver mer stöttning så kan det bli svårt. Det krävs att alla jobbar på ett bra sätt för att allt ska fungera. Men vi har inte behövt göra större klasser, så vi har klarat oss ganska bra här ändå tror jag.Vikbolandsskolan, rektor Maria SvalinHur löser ni neddragningarna?- Vi har minskade elevkullar men efter att nämnden beslutade om en central omfördelning fick vi 1.2 miljoner i extra tillskott från kommunen. Det gjorde att vi slapp ta bort 7 tjänster. Vi har tagit bort 10 tjänster. Elevassistenter, IT-pedagog och lärare klass F-9.Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- Vi har slagit ihop 4 åttor till 3 nior. Dels för att kunna behålla specialundervisningen och förbereda oss för elevminskningarna. Då slipper vi göra så här stora saker vartannat år. En del lärarbyten blir det också.Hur har det gått med speciallärare på er skola?- Vi har kunnat behålla speciallärarna.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Det är ingen som har hört av sig om här. Vi har ju organiserad skolskjutsVilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Det kan bli en ökad arbetsbelastning för lärarna och det kommer inte bli som förut. Exakt hur det blir är svårt att veta förrän vi är där. Vi får ha ögonen öppna och ha extra koll.Vilbergsskolan, rektor Susanne StrannåHur löser ni neddragningarna? Elevminskningar?- Vi har ett vikariat som vi inte tillsätter, det är så det ser ut. Sen kommer vi att slå ihop två småklasser till en klass, men det rörde sig redan om små klasser. - Ja det blir elevminskningar, så vi lämnar 20 barn till Jönsbergska skolan, i både årskurs 4 och 5, det är nytt för i år.Hur många tjänster försvinner?- Inga kommer att försvinna.Hur har skolans organisation fått göras om?- Inte på något annat sätt nej.Några omplaceringar av lärare?- Nej. Eller inom huset, men det har vi ju alltid. Inte till andra skolor.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Speciallärare behåller vi. En elevassistent som vi har haft får sluta.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Sexåringarna kommer att få stanna lite längre i skolan bara.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Det blir inte så stora förändringar här.Villastadsskolan, rektor Kristina NilssonVilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Jag tycker det är svårare för förskolan som nystartade i januari och nystarter får dåligt med pengar. Där får jag verkligen vända på varenda krona och ändå tror jag att vi kommer att landa på ett minus. vet inte hur det kommer att påverka kommunen i helhet...Hur löser ni neddragningarna?- Vi har lika många elever nu som tidigare så inget sker utifrån elevunderlaget.- Vi har en mindre summa pengar som vi behöver fundera kring. Vi kommer inte anlita kulturskolan till att ha kompanjonlärarskap i musik i klass 1-3. Det är för att de har höjt priset. Vi kommer att låta bli att ha vikarier första sjukdagen.Hur många tjänster försvinner?- Vi har haft en vikarie som ändå ska studera och som tillsätts med en person från poolen.Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- Nej.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Vi har inga elevassistenter men speciallärare en liten ökning.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Kanske några som har valt vår skola. Jag tror att det är två elever. Barnen i F-klass som inte får taxiresan hem... Eksund, Tallebo, Klinga, Borgs landsbygd. Har man inte fritidshem får föräldrarna åka in och hämta dem. Kan vara ett och annat barn.Åbymoskolan, rektor Anne-Sofie OttossonHur löser ni neddragningarna?- På vår skola har vi precis samma elevantal som förra läsåret. Vi har ändå inte fått minskade resurser fast inga uppräkningar i procent. Inga stora ohanterbara sparbeting på 100 000 kronor, vilket beror på om man har haft ett stort sviktande elevantal och då har man inte fått så stort.Hur många tjänster försvinner?- Vi får ju inte förlänga vikarier men i övrigt har vi inga tjänster som försvinner.Har ni fått göra stora omorganisationer, omplaceringar av lärare?- Nej, det har vi inte. Vi har följt det ekonomiska läget år för år och anpassat organisationen efter det elevantal vi har.Hur har det gått med speciallärare och elevassistenter på er skola?- Vi satsar väldigt mycket på stöd till elever med särskilda behov. Vi har tre speciallärare och en specialpedagog på skolan.Hur påverkas era elever av kommunens indragning av busskort?- Vi har ju mycket skolskjutselever men de är ju inte drabbade på det sättet. Men om nån elev har valt att gå kvar här som är skriven i stan så drabbas den förstås.Vilka konsekvenser ser ni inför hösten?- Vi har haft skickliga vikarier som inte får vara kvar. Men vi får inte färre resurser eftersom personal kommer tillbaka efter föräldraledighet.