Addici tar över Kungsängens drift

Företaget Addici tar över driften av Norrköping flygplats. I uppdraget ingår bland annat ansvar för landningsbanan och lastning och lossning av bagage.

Företaget Addici kommer att ta över ansvaret för landningsbanan, lastning, lossning, säkerhetskontroller och annan service vid Kungsängen.Arkivbild: Michael Svensson

Företaget Addici kommer att ta över ansvaret för landningsbanan, lastning, lossning, säkerhetskontroller och annan service vid Kungsängen.Arkivbild: Michael Svensson

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2007-11-10 00:07
Dessutom kommer Addici att ha ansvar för flygplatsbrandkåren, säkerhetskontroller och service och tankning av flygplanen. Kommunen betalar cirka 17,5 miljoner kronor per år till Addici för driften av flygplatsen, under de fyra år som avtalet gäller. Hittills har driften av flygplatsen skötts av Luftfartsverket, som inte deltog i upphandlingen. 3000 anställda
Addici har cirka 3000 anställda på 62 orter i hela Norden. Företaget bildades i början av 2007 genom en sammanslagning av delar av Manpower Business Solutions och Synerco. Idag ansvarar Addici för driften vid Linköpings flygplats, för brand och räddning vid Bromma och Arlanda, samt för fälthållning, brand och räddning vid Malmens flygfält.Företaget räknar med att effektivisera arbetet vid Norrköping flygplats. Multikompetens
-Vi effektiviserar med hjälp av multikompetens. Det innebär att de anställda ska kunna göra fler saker. I stället för att sitta och vänta kan de göra andra arbetsuppgifter, säger Mats Paulsen, informationschef på Addici. Innebär det personalminskningar?-Jag tror det. Det innebär i alla fall färre timmar arbetad tid, men det är inte klart än om det innebär färre anställda. Målet är också att effektiviseringarna ska leda till bättre service för passagerarna.Enligt Mats Paulsen brukar den här typen av samordningar i genomsnitt innebära en 20 procentig effektivisering.Vid nyår kommer Addici att påbörja arbetet med att ta över driften vid Norrköping flygplats. Det innebär bland annat att man kommer att se över personalbehovet. Det kan bli så att man övertar all personal eller delar av personalen, som idag arbetar med driften vid flygplatsen.-Det är ju något som vi måste diskutera med facket och dem som arbetar där, säger Mats Paulsen.Effektiv organisation
Kommunalrådet Mattias Ottoson säger att han tycker det är tråkigt att människor drabbas när det blir effektivare.-Men för oss är det också viktigt att kunna erbjuda en flygplats med en effektiv organisation så vi kan driva den så billigt som möjligt. Flygplatsen kommer ändå att gå med ett underskott och det underskottet vill vi ju minimera så mycket som möjligt och jag tror det här blir en bra samarbetspartner.Krister Thorell, chef för Norrköpings kommuns upphandlingsenhet berättar att kommunen fick in fyra svar från intresserade och av dem valdes tre ut.-De vi valde var Addici, Nordic Aero, det är de senare som idag finns på flygplatsen och bland annat sköter incheckningsdisken, sedan var det Sas Ground Services (SGS). De senare lämnade inget anbud. Det innebar att vi hade två anbud att ta ställning till.17 miljoner kronor
Kommunen bedömde att Addici var prismässigt bättre, men även innehållsmässigt bedömdes Addici ha ett mer genomtänkt upplägg.-Årskostnaden är grovt avrundat 17 miljoner kronor i nuvarande läge. I det här ingår också en option på två år.Det är ungefär lika mycket som kommunen har betalt fram till i dag. Luftfartsverket som ansvarat för den yttre delen av skötseln kommer under innevarande år att kosta cirka 13,5 miljoner. Den andra delen som skötts av Nordic Aero beräknas kosta cirka 3-3,5 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om