Akutchefen: "Önskar att vi hade varit snabbare"

Akutkliniken beklagar att misstag skedde när Muharem skickade hem, men menar att man inte har brustit i allt som familjen pekat på.

Misstag skedde när Muharem skickade hem från akutkliniken på Vrinnevisjukhuset, men akutklinikens chef menar att man inte har brustit i allt som familjen har framfört klagomål på.

Misstag skedde när Muharem skickade hem från akutkliniken på Vrinnevisjukhuset, men akutklinikens chef menar att man inte har brustit i allt som familjen har framfört klagomål på.

Foto: Magnus Andersson

Norrköping2021-03-27 07:01

I skrivelsen till patientnämnden inleder Andreas Rönnersten, verksamhetschef på akutkliniken, med att be om ursäkt för att svaret har dröjt. Det skulle komma in före den 27 november, men är daterat 13 februari 2021.

– Jag har all förståelse för att väntetid är negativt i alla fall av bemötande och klagomål, och här önskar jag att vi hade varit snabbare, säger han.

– Det handlar till stor del om att vi utifrån pandemisituationen har mindre tid till den här typen av ärenden. Det är något jag hoppas kommer att förbättras.

Efter att ha utrett händelsen med inblandad personal skriver Andreas Rönnersten vidare om händelsen: "Utifrån det klagomål som inkommit kan jag se att det finns delar där vår handläggning har brustit, liksom det finns delar där den inte har det".

Han medger att kliniken gjorde fel när venkatetern inte togs bort och när ingen skriftlig information om behandling och läkemedel skickades med hem. 

Däremot menar akutklinikens chef att formerna för hemresan godkändes av patienten och att han lämnade kliniken i rena kläder.

Familjen ger en annan bild och har svårt att tro att Muharem skickades hem hel och ren. Avföringen på kläderna var intorkad och han kom hem i ett upprivet tillstånd. Muharem menar att ni säkert backar upp varandra inom vården, hur bemöter du det?

– I den här frågan är det ju olika bilder från olika personer. Jag vet naturligtvis inte vad som är att betrakta som sanning, men har ingen anledning att betvivla vad kloka medarbetare här säger. Sedan bör patienten normalt ha tolkningsföreträde i bemötandefrågor, svarar Andreas Rönnersten.

Från akutklinikens håll hävdar personalen att Muharem insisterade på att inte ha skorna på sig och att de gjorde "upprepade ansträngningar för att övertala patienten att ha skor på sig."

Finns tillräckliga rutiner i en sådan situation? Och ska en patient skickas hem barfota om det är kyligt ute? 

– Var skiljelinjen ligger mellan en patients egna ansvar för sin situation och när vårdpersonal ska gå in och ta över är inte lätt. Jag ser inte att vi saknar rutiner, det är också svårt att ha allmängiltiga rutiner för den här typen av frågor, säger Rönnersten.

– Det behöver vara situationsanpassat och i dialog med patienten med syftet att så långt det går respektera den enskildes självbestämmande, utan att backa på sånt som blir farligt eller ovärdigt för patienten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!