Allt fler barn får det svårt med den vanliga skolan

Allt fler elever kommer allt senare till särskolan. Barnen klarar vanliga skolan i början, men sedan blir svårigheterna för stora.

Norrköping2002-06-03 04:00
-När det fanns mer resurser i grundskolan föll de här gränsbarnen inte ur så mycket, säger Ingegärd Comstedt, kommunens beställare av bland annat särskoleverksamhet.
Antalet barn i Norrköpings särskola har ökat med 32 procent sedan 1992. Det är just de här barnen som ligger i gränszonen som blivit allt fler i särskolan, förklarar hon.
Ingegärd Comstedt tror inte att det bara är de minskade resurserna som har orsakat ökningen. Kraven på eleverna har ökat i grundskolan och arbetssättet går mycket ut på att söka egen kunskap. Det passar inte alla elever.
Ingegärd Comstedt pratar om en iver att ställa diagnoser. Det är förstås ett sätt att förstå barnen bättre och kunna ge dem bättre hjälp.
-Men det krävs nästan en diagnos för att barnet ska få den hjälp som behövs, konstaterar hon och tycker inte att det är bra.
Det leder till att uppdelningen av barn ökar.
Hon tycker det är viktigt med noggranna utredningar till särskolan, även om skolor ibland vill att utredningarna ska bli klara snabbt.
När utredningarna är klara sätter hon sig tillsammans med skolöverläkaren och en kontaktlärare från särskolan. Om de tillsammans kommer fram till att barnet hör hemma i särskolan träffar hon föräldrarna och kanske barnet.
Ett nationellt försök om frivillighet pågår just. Föräldrarna kan välja om barnet ska börja i särskolan eller inte.
Om föräldrarna vill att barnet ska börja i särskolan görs en ansökan och så fattas beslutet.
Många barn, som tillhör särskolan, går kvar i sin vanliga klass något eller några år. Det kallas för att eleven är individintegrerad.
Särskolans elever kan få resa långt till sina skolor.
-Vi vill sprida särskolan lite så att fler elever kan gå i skolan närmare hemmet, säger Ingegärd Comstedt.
Hon tror på mindre grupper på flera skolor.
I höstas startade en liten grupp på Vrinneviskolan. Eleverna har eget klassrum, men meningen är att de ska vara med på så mycket som möjligt av det som ordnas på skolan. Tanken är att det ska bli ytterligare en liten grupp där så att eleverna kan gå på skolan till och med årskurs 6.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om