Alltfler JO-anmäler CSN
En student ifrån Finspång tvingas leva på banklån efter att det utlovade studiemedlet uteblivit. Två veckor in på höstterminen väntar han fortfarande på besked.I november ska det bli bättre, lovar CSN.
När jag såg hur många anmälningar som gjorts kände jag ännu mer att vi gör rätt. Vi är inte unika, säger pappan som vill vara anonym.
Hans son fick den 27 juli besked från CSNatt hans ansökan om studiemedel inkommit. Familjen räknade med att pengarna skulle betalas ut i god tid före avresan till universitetet i Kanada.
<p><b><font size="2">Inget svar på CSN</font></b>
Men när avresedagen den 31 augusti närmade sig hade inte ens datumet för utbetalningen fastställts. Familjen började ringa till CSN varje dag. De e-mejlade och faxade, men fick inget svar. Till slut tvingades de ta ett banklån för att studierna skulle bli av.
Fortfarande har ingen hört av sig. Ska den här cirkusen gå igång inför varje ny termin? säger pappan.
CSN:s målsättning är att beslut om studiemedel ska tas högst tre veckor efter att ansökan mottagits. Men studenter som läser utomlands får för närvarande vänta längre. Till CSN:s förvåning ökade antalet studerande utomlands från 35000 till 40000 i år
<p><b><font size="2">Jättedåligt.</font></b>
Just på utland har vi inte hunnit bygga ut kompetensen. Det är jättedåligt och vi måste bli bättre, säger presschef Magnus Forss.
Pengarna kommer att betalas ut retroaktivt.
I de fall JO valt att kritisera CSN är just problemet att få ut pengar i tid vanligt. När JO förra året inspekterade CSN uppdagades även andra brister. Sammanställningen av inspektionen är ännu inte klar.
JOhar dock valt att ta hänsyn till CSN:s brist på resurser. Det skulle krävas 600 personer för att kunna svara på samtliga två miljoner telefonsamtal under ett år. CSNhar inte råd att med att avsätta ens hälften så många.
Vi förutsätter att de tar rättelse av kritiken. Men vi vet att de jobbar hårt för att komma i ordning, säger Christer Sjö-stedt, byråchef på JO.
<p><b><font size="2">Ny kundtjänst</font></b>
I november öppnar en kundtjänst med 80 handläggare i Kiruna. De ska enbart besvara frågor per telefon från åtta på morgonen till halv fem på eftermiddagen. Ute i landet har ytterligare 150 handläggare samma uppgift. Det innebär en rejäl utökning av dagens telefontider från nio till tolv. Magnus Forss utesluter inte att man även kommer att hålla öppet kvällstid.
På CSN:s kontor i Linköping har trycket på telefonerna varit högt hela sommaren. Bara på måndagen mottog region syd 11000 samtal. När kundtjänst öppnar behöver inte lika många av handläggarna svara i telefon. Endast om handläggarna i Kiruna inte klarar att svara på en fråga, kommer kontoret i Linköping att kopplas in.
Det ska inte behöva bli den köbildning som vi har nu, säger kontorschef Marie-Louise Wilhelmsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!