Alltransport i dragkamp om köp av Östgötafrakt

Det pågår en intensiv dragkamp om Östgötafrakt mellan Alltransport i Norrköping och danska DSV Miljö. Alltransports ordförande anklagar Östgötafrakts styrelse för att föra sina ägare bakom ljuset.

Hyresbostäders styrelseledamot Claes Egnell (m) kallar kommunstyrelsens ordförande Mattias Ottosson (s) för lögnare.

Hyresbostäders styrelseledamot Claes Egnell (m) kallar kommunstyrelsens ordförande Mattias Ottosson (s) för lögnare.

Foto: Svensson Michael

Norrköping2008-06-27 00:19
Det som länge varit en efterlängtad strukturaffär mellan länets två största transportföretag, har kommit att utvecklas till en infekterad budstrid värd mellan 60 och 100 miljoner kronor. Alltransport misstänker att Östgötafrakts styrelse försöker hemlighålla Alltransports bud för de egna ägarna, alltså de 215 åkeriägare som är anslutna till Östgötafrakt. Alltransports styrelse har begärt att få se äktieägarboken för att kunna presentera sitt bud för var och en av Östgötafrakts ägare, men fått nej.- DSV Miljö har ett informationsmöte med delägarna i Linköping på fredag i nästa vecka och vi är oroliga för att affären kommer att avgöras då, utan att vi kunnat presentera vårt bud, säger Claes Egnell, ordförande i Alltransport. Alltransport har i dag 145 delägande åkeriägare och en omsättning på 600 miljoner kronor, lika mycket som Östgötafrakts omsättning. Delat upp länet
De båda företagen har i princip delat länet mellan sig, men konkurrensen mellan dem gör att priserna hålls nere och Alltransport räknar med att ett samgående skulle betyda ökade priser på 40 miljoner kronor om året och kostnadseffektiviseringar på mellan 10 och 15 miljoner kronor varje år.- Ägarna har tryckt på styrelserna i både Alltransport och Östgötafrakt för att försöka komma fram till en lösning, säger Claes Egnell.De båda företagen har förhandlat under en längre tid, men Alltransport visste inte om att Östgötafrakt samtidigt förhandlade med DSV Miljö.Upprörd Egnell
- Nu är jag upprörd över att styrelsen i Östgötafrakt aktivt försvårar för oss att kunna presentera vårt bud för deras ägare, säger Claes Egnell.Misstankarna finns också om att Östgötafrakts styrelse och ledning kan få egna fördelar om Östgötafrakt säljs till DSV Miljö.- DSV har köpt tre stora åkerier i södra Sverige de senaste åren och i de fallen har ledningar och styrelser fått egna incitament som gynnat dem, säger Claes Egnell.Anders Linart, vd i Östgötafrakt, vet inte om försäljningen kommer att avgöras vid mötet med DSV Miljö.- Förmodligen inte, säger han.Att man inte kunnat lämna ut företagets aktieägarbok beror enligt Linart på att den inte är uppdaterad."Alternativ finns"
- Det kommer att ta några dagar, men jag tror att den ska kunna vara klar före mötet med DSV. Vår ambition är att vi ska kunna presentera buden för aktieägarna så att de kan jämföra dem med varandra.Linart håller med om att man kan tänka sig fördelar av att gå ihop med Alltransport.- Men det finns alternativ och vi har helt enkelt inte utvärderat dem färdigt ännu. Därför hade vi helst sett att den här affären inte kommit ut ännu.Oförstående
- Det borde ju vara positivt, inte minst för ägarna.Anders Linart uppfattar relationerna med Alltransport som ansträngda.- Jaha du, vad ska jag säga om dom. Jag har nog ingen kommentar. Om Alltransport vill göra något mot oss så är det deras sak.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om