Anders Chopper är i världsklass
Snyggaste choppern i Sverige. Nu är det Europa som gäller för Anders Göths urläckra och låga Harley-chopper.
En S&S-förgasare förser maskinen med rätt blandning av luft och bränsle.
Foto: Thomas Möller
I samband med detta hölls Custom Bike Show där
vinnare i olika klasser röstas fram. Man kan lugnt påstå att konkurrensen är stenhård bland de svenska chopperbyggarna. Efter USA rankas Sverige som ett av världens bästa chopperbyggar-land. I klassen custom stod Anders Göth, från Norsholm, som segrare med sin chopper. Den är byggd med relativt smala hjul, smakfullt lackerad och har ett enormt detaljarbete. - Att bygga med jättefeta bakhjul har varit inne ett tag nu och verkar vara lite på väg ut. Det gäller att hitta något nytt och helst eget för att kunna hävda sig på utställningar. Tävlar mot Europa
Hela tiden förändras och förfinas bygget. Bara i år har Anders Göths chopper lackerats två gånger. Besökarna på Elmia
i påskas kunde se vinnarhojen redan då, fast då var den lackerad i en röd och vit kulör. I och med segern
i Custom Bike Show får nu Anders Göth tävla mot andra om att bli bästa hojen
i Europa. - Tävlingen kommer att gå i Tyskland i mars 2009. Tills dess kommer jag att uppdatera ordentligt. - För att kunna hävda sig där måste allt vara perfekt. Bland annat ska motorn på 113 kubiktum byggas om och så ska den slipas ned och få en ny ytbehandling. Nyansen på kromet måsta vara samma som på gaffel och andra detaljer. Så noga är det. - Jag ska även lägga på vissa detaljer i lackeringen med bladguld. Motorer av plast i USA
Vid tävlingarna så måste chopprarna var i körbart skick och varje deltagare måste köra fram sin hoj för att visa att det är en fullt fungerande motorcykel. - Annat var det förr i tiden. Jag har läst om hur man i USA ställde ut motorcyklar där motorerna var av plast. Det var kanske snyggt att titta på, men det var nog mer konstverk än motorcykel, säger Anders Göth. Inga fritidsbekymmer
Att bygga en egen chopper i show-klass tar minst sagt tid. Bara framgaffeln har Anders lagt ned cirka 150 timmar på innan han blev nöjd. - Ja, några fritidsbekymmer har man inte, skrattar Anders. På den här choppern växlar man med vänsterhanden i ställt för foten som man normalt gör. Växlande görs med en lång spak som sitter bredvid tanken. På spaken sitter även ett reglage för kopplingen. Det gör att Anders nu kunnat koppla ned frambromens till vänster fotpedal. - På så sätt slipper man massa grejor på styret så då blir med rent. Rent på kablar är det också på choppern. Överallt har Anders dragit alla kablar inuti ram och styre. Allt för att man ska slippa se kablagen. Hot Rod hellre än mc
Det är långt ifrån den första motorcykeln han byggt, och med all säkerhet inte heller den sista. - Ett 30-tal har det nog blivit genom åren. Att bygga motorcyklar är betydligt roligare än att åka runt ute på vägarna, anser Anders. - Jag är inget för att åka motorcykel. Det är bland det värst jag vet. För ett par år sedan åkte han i stället i en Hot Rod. - Det lutar nog åt att det kan bli en sådan igen. Men först hägrar åtskilliga timmar i garaget innan det bär iväg till Tyskland
i mars för att försvara de svenska färgerna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!