Ett av de viktigaste skälen till att Kvartetten vill att kommunen inte ska pröva att ta över ansvaret för de tio största vägföreningarna är kostnaderna. Uppfattningen är att det skulle bli alldeles för dyrt eftersom vägarna måste anpassas till "kommunal standard", driftkostnaderna ökar för kommunen och i vissa fall måste nya detaljplaner tas fram inför ett övertagande.
Beräkningarna om kostnaderna är baserade på en kalkyl från 2012 inför kommunens övertagande av vägföreningen i Norsholm.
Villaägareföreningen i Kvillinge tycker inte att det är någon riktig beräkning. "Det är enligt vår mening hittepåsiffror", skriver villaägareföreningens ordförande i en skrivelse till de tio vägföreningarna.
Han argumenterar för att det inte går att göra beräkningar för de tio vägföreningarna baserade på Norsholm med knappt 700 invånare. De tio vägföreningarna berör omkring 26 000 invånare. Det finns inte heller något krav på att vägarna ska anpassas till en viss standard.
Tekniska nämndens ordförande Karin Jonsson (C) säger att det gjorts en noggrann utvärdering av pilotprojektet i Norsholm.
– Det är utifrån den som vi inte ser någon möjlighet att gå vidare. Det kan verka enkelt, men det är en oerhört komplicerad fråga med stora kostnader som belastar både fastighetsägare och kommunen. Just nu är vi i Kvartetten inte villiga att gå vidare med att pröva ett övertagande.Vad framtida politiker fattar för beslut kan vi inte veta.
Tjänstemännen på stadsplaneringskontoret avrådde redan för ett par år sedan – trots det tidigare beslutet – politikerna från att ta över ansvaret för fler vägföreningar:
"Sammanfattningsvis kan sägas att fortsatt arbete, i enlighet med tidigare fattade beslut, kommer innebära stora ansträngningar både på kommunen, vägföreningar och privata fastighetsägare i form av personella resurser, omfattande ekonomiska åtaganden och omfattande investeringar. Rekommendationen är därför att, med denna utvärdering som stöd, föreslå att förvaltningen ges i uppdrag att undersöka och föreslå andra alternativ än det som beslutats."
Frågan har sedan dess inte setts som prioriterad. Men vägföreningarna har arbetat hårt – inte minst av rättviseskäl där man menar att det blir en dubbel beskattning för villaägare och andra medlemmar i vägföreningarna.