"Att endast 16 av 130 bisysslor har anmälts för prövning visar att Sjöfartsverkets rutiner för hantering av bisysslor inte fungerar", skriver Riksrevisionen i sin rapport och konstaterar att det är särskilt svagt att det finns nio chefer på myndigheten som inte har rapporterat bisysslor. "Flera av de bisysslor som peronalen innehar kan, vid en genomgång av bolagsengagemangen, dessutom vara inom samma verksamhetsområde som arbetstagarnas tjänsteutövning. Enligt Sjöfartsverkets interna riktlinje om bisysslor kan den typen av bisyssla betraktas som otillåten", säger Riksrevisionen.
Riksrevisionen granskade bisysslor inom helikopter- och lotsverksamheten. Av 130 bisysslor kunde det i 53 fall inte uteslutas att bisysslorna var inom den anställdes verksamhetsområde. Två av de 53 bolagen var inte aktiva.
När Sjöfartsverket har affärsrelationer med bolag som den egna personalen är engagerade i finns risk för jäv, konstaterar Riksrevisionen. Den har funnit att Sjöfartsverkets egen personal haft engagemang i fem av sju bolag som verket anlitat. Inte i något av de fem fallen har Sjöfartsverket dokumenterat vilka risker det kan finnas med den egna personalens engagemang i dessa bolag.
"Det är därför oklart vilka överväganden och riskbedömningar som Sjöfartsverket har gjort med anledning av dessa närståendetransaktioner", sägs det i Riksrevisionsens rapport.
I ett fall har Sjöfartsverket anlitat ett bolag inom helikopterverksamheten för 3,5 miljoner kronor per år, och 2013 förlängt det tidigare hyresavtalet i tio år till en kostnad av 850 000 kronor per år. Dessutom bekostade Sjöfartsverket om- och tillbyggnad av lokalerna, som ägs av det bolag som tillhör en verksanställd. Den personen blev 2015, på grund av åldersskäl, arbetsbefriad med full lön – men uppbar under 2016 lön från Sjöfartsverket. "Sjöfartsverket har inför tecknandet av hyresavtalet 2013 inte gjort någon dokumenterad analys och bedömning av marknadshyran, och vilka bedömningar som gjordes vad gäller att Sjöfartsverket bekostade om- och tillbyggnaderna av lokalen, med beaktande av att lokalen ägs av ett bolag som en av Sjöfartsverkets piloter äger", noterar Riksrevisionen som nu kräver att rutinerna skärps när det gäller verkets affärer med bolag där anställda har engagemang.
– Vi skapar nu nya rutiner för att att dokumentera bisysslor, säger Sjöfartsverkets kommunikationsdirektör Ulrika Ekström och tillägger att det handlar om att hitta en balansgång.
– Vi kan ju inte registrera medarbetarnas fritidsintressen. Det gäller att hitta ett bra system för hur vi ska dokumentera, och det arbetet är påbörjat.
Men det har inte suttit i ryggmärgen, att bisysslor ska rapporteras?– Det åligger den enskilde medarbetaren att anmäla bisyssla. Vi jobbar hårt med att få medarbetare att förstå vad det innebär att vara tjänsteman, och vi välkomnar Riksrevisionens granskning, säger hon.
Hon berättar att en tidigare anställd medarbetare äger ett flyghangar som Sjöfartsverket lät bekosta om- och tillbyggnader för och förlänga hyresavtalet i.
– Vi kollade upp vilken den marknadmässsiga hyran var, men där får vi verkligen ta åt oss av Riksrevisionens kritik, säger hon.
Ulrika Ekström säger att kritik framkom redan före 2015, och en del brister redan har börjat åtgärdas, vilket Riksrevisionen noterat.