Anställdas protest: "Ni tar jobben från oss – vad ska vi göra?"

Ett 20-tal anställda på Axiva Hemtjänst protesterade högljutt utanför kommunhuset på torsdagen. De ser inte de allvarliga brister som fick kommunen att säga upp avtalet med omedelbar verkan.

Vid lunchtid på torsdagen samlades ett 20-tal anställda vid Axiva hemtjänst utanför kommunhuset för att protestera mot onsdagens beslut om att upphäva avtalet.

Vid lunchtid på torsdagen samlades ett 20-tal anställda vid Axiva hemtjänst utanför kommunhuset för att protestera mot onsdagens beslut om att upphäva avtalet.

Foto: Eva Jensen

Norrköping2024-09-05 17:15

Nyheten i korthet

  • Ett 20-tal anställda på Axiva Hemtjänst protesterade utanför kommunhuset i Norrköping mot kommunens beslut att säga upp avtalet med företaget.
  • Kommunen hävdar att Axiva har allvarliga brister gällande patientsäkerhet och arbetsmiljö, men personalen förnekar detta och kritiserar kommunen för bristande kommunikation.
  • Uppsägningen påverkar 55 anställda och 130-135 hemtjänsttagare som nu måste söka efter alternativ. Kommunen påstår att det finns tillräckliga resurser för att hantera situationen.

"Vi vill ha Axiva kvar!"

Vid lunchtid på torsdagen samlades ett 20-tal anställda vid Axiva Hemtjänst utanför kommunhuset på Lindövägen. Där protesterade de högljutt mot beslutet som fattades på onsdagen; Norrköpings kommun säger med omedelbar verkan upp avtalet med det privata hemtjänstbolaget.

– Vi har inte hört ett ord om det här förrän nu. 55 anställda får sparken om två veckor. De tar jobben ifrån oss – vad ska vi göra nu? säger Victoria Johansson.

"55 anställda får sparken om två veckor. Kommunen tar jobben ifrån oss – vad ska vi göra nu?" säger Victoria Johansson, anställd på Axiva hemtjänst.
"55 anställda får sparken om två veckor. Kommunen tar jobben ifrån oss – vad ska vi göra nu?" säger Victoria Johansson, anställd på Axiva hemtjänst.

Enligt kommunen har Axiva allvarliga brister, bland annat gällande patientsäkerheten och arbetstider och arbetsmiljön?

– Hur vet de det? De har inte pratat med någon ur personalen? Har de pratat med hemtjänsttagare? Vi har inte sett en kotte på vårt kontor, säger Victoria Johansson, och fortsätter:

– Jag har tidigare jobbat inom den kommunala hemtjänsten och jag kan lätt säga att Axiva är en bättre arbetsgivare. Jag har bara jobbat 100 procent, jag har inte blivit tvingad att jobba mer, säger hon och syftar på kritiken gällande arbetstiderna.

Varför tror du kommunen river upp avtalet?

– Jag tror inte att de gillar privat hemtjänst, de vill att alla ska börja jobba inom den kommunala hemtjänsten.

Fast den politiska viljan just nu är att den privata hemtjänsten ska gynnas framför kommunens?

– Allt jag kan säga är att jag tycker de gör helt fel. De säger upp avtalet på felaktiga grunder.

Hur ser arbetsmarknaden ut? Finns det inte platser hos andra nu när "era" hemtjänsttagare behöver hjälp?

– Personligen känner jag att jag inte vill jobba någon annanstans. Jag har trivts så bra på Axiva, säger Victoria Johansson.

När ingen kom ut från kommunhuset, gick de anställda till vård- och omsorgskontoret. När de fått beskedet att det inte blir något personligt möte, valde de att lämna platsen.
När ingen kom ut från kommunhuset, gick de anställda till vård- och omsorgskontoret. När de fått beskedet att det inte blir något personligt möte, valde de att lämna platsen.

När ingen kommer och öppnar dörren vid kommunhuset, beger sig hela gänget bort till vård- och omsorgskontoret på Lindövägen 5. En väktare och två ordningsvakter kommer till platsen och stämningen är irriterad. När de Axiva-anställda får beskedet att de inte kommer att få till något personligt möte väljer de att lämna platsen.

Axiva fortsätter sitt arbete till och med 18 september 2024 – men protesterna lär leva längre än så.

När vi på eftermiddagen pratar med vård- och omsorgsdirektören Ida Björkman känner hon till de protester som varit. 

De anställda säger att beslutet har fattats väldigt fort?

– Vi har haft en dialog med företagets ledning sedan 2022 om de brister och avvikelser som noterats. Det är så vi jobbar, vi har ett systematiskt uppföljningsarbete av alla våra hemtjänstutförare, säger Ida Björkman.

"Vi har haft en dialog med företagets ledning sedan 2022 om de brister och avvikelser som noterats", säger Ida Björkman, vård- och omsorgsdirektör, Norrköpings kommun.
"Vi har haft en dialog med företagets ledning sedan 2022 om de brister och avvikelser som noterats", säger Ida Björkman, vård- och omsorgsdirektör, Norrköpings kommun.

Har ni pratat med anställda?

– I samband med vårt uppföljande arbete har vi varit ute på arbetsplatser och pratat med medarbetare.

Har ni pratat med hemtjänsttagare?

– När vi fått in klagomål och synpunkter från brukare kontaktar vi dem.

Finns det möjlighet för de som nu blir av med sina jobb att bli anställda inom kommunens hemtjänst?

– Vårt primära uppdrag inom kommunen när sån här händer är patientsäkerheten, att se till att brukare får god omsorg. När det gäller anställningsvillkor för de som nu blir uppsagda, åligger det Axiva att hantera gängse frågor. Det är arbetsgivaren som ska se till att medarbetarna får den information de har rätt till, säger Ida Björkman. 

När avtalet med Axiva nu sägs upp får 130–135 hemtjänsttagare i Norrköping söka sig någon annanstans, antingen till någon annan privat aktör eller till den kommunala verksamheten. De kommer att bli kontaktade av kommunen. Enligt kommunen finns det resurser att ta hand om alla.

Karta: Lindövägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!