Munskydd, visir, handskar, förkläde och skoskydd – tillsammans med försvarets skyddsmask 90. Det är vad som, enligt personalen, behövs för att minska smittspridningen av coronaviruset inom hemtjänsten.
Men undersköterskornas krav på att åtminstone få bära ansiktsmask vid varje besök har inte varit möjligt, enligt Magnus Johansson.
– Det har inte räckt till. Skulle alla inom hemtjänsten bära skyddsutrustning vid sina omsorgsbesök skulle det behövas 5000 munskydd per dag i Norrköping, säger han.
Under perioden 1 mars till mitten av april fick vård- och omsorgskontoret totalt 7 500 munskydd levererat.
– Det hade inte ens räckt i en och en halv dag om de använts vid samtliga besök, säger Magnus Johansson.
Kommunen följer rekommendationerna från Arbetsmiljöverket och Region Östergötlands smittskydd om att skyddsutrustning ska bäras vid besök hos dem som är sjuka eller misstänkt smittade av coronaviruset.
Hade färre smittats om personalen hade haft skyddsutrustning vid alla besök?
– Det vet ju ingen. Det är det här alla diskuterar, inte minst Folkhälsomyndigheten. Vi har hört mängder med teorier kring smittbärande människor som inte uppvisar symtom, så det är klart att risken föreligger. Samtidigt ska vi komma ihåg att om munskydd och annan skyddsutrustning används fel kan det innebära större risk för smittspridning.
Vård- och omsorgskontoret beställer skyddsutrustning både från egna leverantörer och genom länsstyrelsen. Bristen på godkända skydd var stor. Nu ser läget lite annorlunda ut.
– Tidigare beställde vi kanske 20 000 munskydd och fick 20 stycken vid egna beställningar. Idag får vi en avsevärd mycket större andel. Men det är fortsatt konkurrens om de godkända munskydden.
Riktlinjerna tolkas som att om det är anhöriga till den med hemtjänst som är sjuka ska ingen skyddsutrustning användas. Är det så?
– Nej, riskerar man att vara i miljöer där man misstänker att smittan kan finnas ska man använda skyddsutrustning, det är vad vi gått ut med. Finns det en potentiell smitta i en familj – även om den personen inte vårdas – och de inte är isolerade från varandra, då är det att misstänka som smitta.
Har undersköterskorna alltså fått fel information?
– Att informera är definitivt en av våra största utmaningar i hela den här resan. Vi har verkligen försökt informera våra medarbetare så att det ska vara lätt att kunna göra rätt, säger Magnus Johansson, som tycker att man ändå lyckats rätt bra med att vara tillgängliga och förmedla rutiner och framhåller att responsen från flera medarbetare varit ovanligt positiv.
Samtidigt säger han att stor oro bland personalen leder till många rykten.
– En av de största utmaningarna är att skriva lättillgänglig och korrekt information till alla.
Undersköterskorna tvingas desinficera visir och skyddsmasken stående i trapphus och i bilen. Hur ser du på sådan arbetsmiljö?
– Det är svårt att säga att skyddsutrustning till alla skulle vara det optimala. Det är en helt annan sak att hantera den här utrustningen på ett sjukhus eller i ett särskilt boende.
Hur många arbetsskadeanmälningar kopplade till covid-19 har lämnats in hittills?
– Jag har stämt av med personalavdelningen som inte kan verifiera att någon inkommit. Ett skyddsstopp har tidigare initierats vilket avblåstes efter en kort stund då oklarheter redde ut sig, säger Magnus Johansson.