Under pandemin har gymnasieungdomarna haft distansundervisning till och från sedan i mars förra året.
– De elever som går i årskurs tre har haft mer än en tredjedel av sin totala gymnasieundervisning på distans. Det är klart att det påverkar både måendet och studieresultatet, säger Jonas Eriksson.
Den 21 januari kom beskedet att gymnasiekolorna ska kunna bedriva viss undervisning i klassrummen och i veckan kom Norrköpings gymnasieelever "sakta men säkert" tillbaka till sina skolor. Men det blir inte alla elever på en gång, utan några i taget på ett roterande schema. Således är det även fortsatt till stor del distansundervisning som gäller.
Enligt Jonas Eriksson vittnar elever om att de känner sig ensamma och saknar både klasskamrater och personal. Många känner sig isolerade och har svårt att mäkta med studierna. Det börjar synas på studieresultaten med fler varningar och underkända prestationer.
Går det att säga mer konkret hur mycket studieresultaten har påverkats?
– Vi har än så länge inga exakta siffror, säger Jonas Eriksson och fortsätter:
– Men även om vi så klart gör allt i vår makt för att lyfta våra elever kan vi inte låtsas som att det här inte kommer att märkas.
De ser att det framför allt är vissa kurser och ämnen som är svåra för eleverna att ta till sig på distans, exempelvis delar av matematikundervisningen.
I dagarna har kommunen skickat ut en enkät till alla gymnasielever med fem snabba frågor, bland annat huruvida de har haft kontakt med elevhälsan.
– Det är ett försök att nå de som mår dåligt, men är tysta.
För det är viktigt att komma ihåg att alla elever inte har samma förutsättningar, menar Jonas Eriksson.
– Det är inte någon optimal arbetsmiljö när man kanske tappar rutiner eller har ett småsyskon hemma. Även om vi tar in de elever som inte har förutsättningar och genomför uppsökande elevhälsoarbete är detta en utmaning.
Har distansundervisningen haft några positiva effekter?
– Ja, vi har en högre närvaro. Fler är uppkopplade på lektionerna. För vissa elever är det lättare att sätta på datorn än att ta bussen till skolan.
En annan positiv trend är att skolpersonalen har tagit ett rejält kliv i sin digitala kompetens.
– Det är dock viktigt att påpeka att även om vi ser fördelar så väger nackdelarna tyngre. Vi vill ha eleverna i skolan.