Lärare upplever att de inte har tillräckligt med tid för de enskilda eleverna i klassrummet, trots dubbel lärarbemanning i flera klasser. Lärare som Skolinpektionen intervjuat berättar att många elever är i behov av extra anpassningar i klassrummet vilket de har svårt att tillgodose.
– Vår utgångspunkt är att alla ska få det stöd som de behöver, sen är det svårt att se till att alla får det så bra som möjligt. Vi tar med oss den här vetskapen till hösten och jobbar med det, säger Johan Olofsson, rektor för åk 7-9 på Mosstorpsskolan.
Elever som behöver extra mycket hjälp prioriteras enligt Skolinspektionens rapport. Det leder till att övriga elever riskerar att inte få den hjälp de behöver under lektionen. Elever berättar för Skolinspektionen att hjälplistorna på tavlan ibland är så långa att alla elever inte hinner komma igång med skolarbetet under lektionen. För att ändå räcka till väljer lärare att hjälpa eleverna under raster och annan ledig tid.
– Vi kommer att fortsätta hitta strategier att arbeta med. Mycket handlar om att lära sig av varandra, olika lärare har olika upplevelser så det gäller att ta hjälp av varandra också, säger Johan Olofsson.
Under Skolinspektionens besök på Mosstorpsskolan konstaterade de att betygsättning och bedömningen sköts bra, och att skolan har ett fungerande trygghetsarbete. Även styrningen och utvecklingen av verksamheten får godkänt av inspektionen.
På skolan går 223 elever och läsåret 2015-16 nådde 92 procent av eleverna kunskapskraven. Andelen elever som var behöriga till gymnasiets yrkesprogram var nära 100 procent.