Är din vän en reklamagent?

Anna Wiik jobbar som arbetsterapeut. Men på fritiden gör hon reklam för både kaffe och strykjärn.

Foto: Björn S. Delebekk/SCANPIX

Norrköping2009-02-28 00:16
I snart två år har hon varit så kallad buzzador. Det innebär att hon presenterar olika produkter för familj, vänner och bekanta. På företaget Buzzadors hemsida är man tydlig med sin affärsidé: att ge företagen en direktkanal till slutkonsumenten genom "mun mot mun-marknadsföring". - Kort sagt är vår affärsidé att skapa spännande möten, säger Pär Thunström, som är företagets vd.I den kortfattade formuleringen sägs inget om produkternas roll i dessa möten.30-åriga Anna Wiik i Norrköping är inte unik
i sin roll som buzzador. Vid det här laget finns det 100 000 buzzadorer i Sverige, som tillsammans sägs nå ungefär 1,6 miljoner människor. För Annas del började det hela med att hon läste om Buzzador på en blogg. Hon blev nyfiken, letade upp företagets hemsida och registrerade sig.- Det var ett anmälningsformulär där jag fyllde i ålder, intressen, inkomst och adress. Man skulle också svara på frågan varför man ville bli buzzador. Jag skrev att jag ville prova nya produkter.Godis en lyckträff
Efter en tid fick Anna sitt första kampanjerbjudande. Hon tackade ja till att prova på en ny sorts godis och dessutom dela ut provförpackningar till sin bekantskapskrets. Det visade sig vara en lyckträff. - Det är alltid lättare att få folk intresserade när det är något ätbart eller drickbart som man gör reklam för, säger Anna, som nu har 22 genomförda kampanjer bakom sig.Själv tycker hon också att det är sådana produkter som är roligast att prova. Drycker, soppor och pasta hör till de ätbara varor som hon har varit med och utvärderat. Just nu har hon två kampanjer på gång, en för kaffe och en för ett smörgåsmargarin.Tidigare har hon försökt intressera sina vänner för både deodoranter och tandkräm. Den knepigaste produkten var en ångstation som kostade 2 500 kronor. Det hjälpte inte att kompisarna tyckte att strykjärnet fungerade bra när de fick testa det hemma hos Anna - priset fick dem ändå backa. Men själv har Anna kvar strykjärnet och använder det vid behov. Det är själva produkterna som är belöningen för att hon genomför sina kampanjer. Vill "utlösa köpbeslut"
I kampanjerna ingår inte bara att testa varorna och sprida dem vidare. Hon ska också återrapportera till Buzzador, som i sin tur skickar informationen vidare till producenterna.- Jag ska säga vad jag tycker och vad mina kompisar tyckte, om det är något som kan förbättras - till exempel om produkten luktade för mycket eller om förpackningen var svår att komma in i.I återrapporten för den pågående kaffekampanjen ställs också frågan hur många månader framöver som hon kommer att nämna just det här varumärket i olika samtal.Denna fråga ligger helt i linje med affärs-
idén: att kunskap om produkter och tjänster ska spridas genom rykten, och att detta ska stärka varumärket om produkten eller tjänsten är bra. Konceptet kommer från början från USA, och bakgrunden sägs vara att de som vill synas måste hitta nya och mer effektiva kanaler för marknadsföring i takt med att traditionell reklam tappar i effekt. På företagets hemsida hävdar man att så kallad ryktesmarknadsföring är överlägsen när det gäller att "utlösa köpbeslut hos konsumenten".Fem kampanjer samtidigt
Om man frågar Pär Thunström är de bästa buzzadorerna vanliga, nyfikna människor. Avgörande är att de har ett nätverk. Allra helst ska de vara bloggare.- Om du är en äldre gubbe som bor på en stubbe i skogen och inte har några vänner är sannolikheten att du får en kampanj ytterst begränsad, säger han.Anna har haft en egen blogg i tre och ett halvt år. Ibland berättar hon på bloggen om några av kampanjprodukterna, men det händer inte så ofta. I stället brukar hon ta upp diskussionen med vännerna när det faller sig naturligt.- Om jag träffar en kompis på ett fik sätter jag mig inte och pratar om margarin, säger hon och skrattar. Det är väl mer om de kommer hem till mig. Jag passar på när det passar i samtalet. De flesta vet ju att jag håller på med det här nu. Förra våren hade hon fem kampanjer på gång samtidigt. Då var det lite hektiskt. Hon berättar om hur hon tog med sig påsar med varuprover till jobbet i Söderköping och delade ut bland kollegorna.Ofta nappar hon på den speciella marknadsföringsidé som presenteras i samband med varje kampanj. Den gången hon fick en leverans med ostar blev hon tipsad om att bjuda in kompisarna till en ostkväll. När hon skulle testa smördeg smaksatt med spenat bakade hon en paj och bjöd på middag.- Den sociala biten är rolig. Tack vare att jag har de här kampanjerna får jag en anledning att bjuda hem kompisar, och jag måste göra det före det datum när jag ska återrapportera. Annars skulle det lätt bli så att tiden går utan att det blir av.Väljer kampanjer själv
Anna är alltid öppen med att hon jobbar för Buzzador. Det måste man vara, enligt företagets riktlinjer - den som tar emot ett varuprov från en buzzador ska veta att det handlar om marknadsföring. Hon informerar om produkten och försöker vara så neutral som möjligt.- Det är lite jobbigt om jag har provat en grej och tänker att "usch, det här skulle jag aldrig köpa", säger hon och berättar om en typ av måltidsersättning som hon tyckte smakade jätteäckligt.Att vara neutral är hennes eget val. Enligt Pär Thunström är det meningen att buzzadorerna ska vara öppna med sina åsikter. Tycker man inte om en produkt ska man säga det. Dessutom väljer man själv vilka kampanjer man vill medverka i. När Anna erbjöds att provköra en bil i Linköping i utbyte mot ett par dvd-filmer tackade hon nej.- Det var inte värt besväret att åka fram och tillbaka till Linköping för det. Kluven till reklam
Själv har Anna en kluven inställning till reklam. Hon och hennes man har undanbett sig reklam i brevlådan, men det är mest av miljöhänsyn. Tv-reklamen har hon vant sig vid, men hon har väldigt svårt för telefonförsäljare.Jag kan inte låta bli att undra hur stor skillnaden är egentligen - en buzzador är ju också någon som för med sig reklambudskap rakt in i ditt privatliv, och inte med nog med det - reklamen förmedlas försåtligt nog av en av dina vänner. Anna tror inte att någon i bekantskapskretsen hittills har tröttnat på hennes propåer för olika varor. Hon skrattar när jag ställer frågan. När det gäller hennes egna kampanjer tänker hon inte så mycket på att det är företag hon hjälper.- Jag tänker mer på själva produkten, att jag testar den för att den ska utvecklas och bli bättre. Visst är det reklam egentligen, men det känns inte som att man blir påprackad reklamen när man får testa produkterna.Hon tror ändå att Buzzadors koncept är en ganska effektiv form av marknadsföring för företagen.- Jag får ofta produkterna när de är nya på marknaden, och tack vare testerna får mina kompisar upp ögonen för dem. När de sedan står där vid tandkrämshyllan och ska köpa en ny tandkräm kan det hända att de ser märket som de just har testat, och så köper de en sådan tub i stället för den gamla vanliga.
Fakta Buzzador
Buzzador grundades 2005 av Pär Thunström. Huvudkontoret ligger i Sverige, men företaget finns i hela Norden. I dag har 100 000 svenskar, det vill säga över en procent av Sveriges befolkning, registrerat sig som villiga buzzadorer. Ytterligare 500 000 personer har registrerat sig i övriga Norden. Varje vecka går 1 000-1 500 nya personer in och registrerar sig på företagets hemsida.Ordet buzz betyder surr-rykte.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om