ARN ger modemkapade rätt

Tusentals svenskar av har fått falska fakturor från blufföretag som ExNet och Har-Exp. Nu kräver Allmänna reklamationsnämnden att de drabbade ska ersättas.

Marie Eriksson och dottern Sandra kämpade emot ExNets fakturor.

Marie Eriksson och dottern Sandra kämpade emot ExNets fakturor.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2004-07-24 04:00
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har fått in mängder med anmälningar från personer som drabbats av falska fakturor för porrsurfande. Över 400 av dem gäller företagen ExNet, Har-Exp. Ltd, och H-E. Ltd. Nu har nämnden gått ut med en rekommendation till företagen att ersätta de som lurats på pengar.
- I själva verket är det ett och samma bolag som står bakom namnen, berättar handläggaren Anders Bergmark, som väljer att tala om Har-Exp.
Företagets linje är att anmälarna har tecknat bindande avtal och måste betala. De har också framhävt att nämnden saknar behörighet att uttala sig i ämnet.
- I och med att de inte har svarat i sak har de inte kunnat visa att det förelegat några avtal.

Domstol fällde Callmedia
Nämndens rekommendationer är inte bindande, och därför finns ingenting som hindrar företagen från att fortsätta skicka ut fakturor. Men att företagen uppmärksammats verkar ändå ha gett någon sorts effekt.
- Vi har inte fått in någon mer anmälan mot Har-Exp sedan februari, säger Anders Bergmark.
Allmänna reklamationsnämnden har även fått in cirka 300 anmälningar mot företaget Callmedia. Callmedia, eller CMT Telecom Sweden AB som företaget kallar sig i dag, har anmälts till Marknadsdomstolen av Konsumentombudsmannen (KO). I onsdags meddelades domen - 400 000 kronor i vite om företaget hävdar att konsumenten är betalningsskyldig utan att avtal har ingåtts.
Nu talar regeringen om "krafttag mot modemkapningar". Konsumentverket ska få i uppdrag att genomföra en informationskampanj som vänder sig till de konsumenter som är uppkopplade på internet via modem.
- Modemkapningar är ett av vår tids största konsumentproblem, säger konsumentminister Ann-Christin Nykvist i ett uttalande.

Marie kämpade emot
Marie Eriksson från Norrköping är en av alla de svenskar som fått bluffakturor. Den första kom i maj förra året och såg så konstigt ut att hon direkt fattade misstankar. Företaget kallade sig ett namn på räkningen och ett annat på inbetalningskortet. Hon kände varken igen dem eller det nummer som familjen, eller datorn, skulle ha ringt till.
- När jag ringde till nummerupplysningen sade de att det var ett nummer i Malmö som saknade abonnent.
Marie Eriksson bestred räkningen men fick fler.
- Det började med en summa på 299 kronor. Sedan fick jag plötsligt en räkning på 1 500 kronor.
Sammanlagt fick hon sex fakturor där postgironumret och företagsnamn varierade. Ömsom hette det ExNet, ömsom H-E. Ltd. I oktober förra året slutade de komma. Annars hade Marie Eriksson bestridit ärendet hela vägen till tingsrätten.
- De ska åka dit. Det är bara bluff, säger hon om företagen.
För att skydda sig mot vidare bedrägerier har familjen installerat både virusskydd och Konsumentverkets bluffstoppare, ett dataprogram som ska försvåra för internetbedragarna.
- Vi har gjort vad vi kan. Fast förr eller senare kommer de väl att hitta på något nytt, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om