Åtta kilometer sjöväg ska förbättras

För att säkerställa rätt djup och säkra farleden till hamnens kajer drar nu ett underhållsmuddringsarbete, mellan fyren Stora Juten vid Djurön och Lantmännen inne i hamnen, igång.

En sträcka på cirka åtta kilometer ska underhållsmuddras, från fyren Stora Juten utanför Djurön till Lantmännen inne på Sjötullsgatan.

En sträcka på cirka åtta kilometer ska underhållsmuddras, från fyren Stora Juten utanför Djurön till Lantmännen inne på Sjötullsgatan.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2021-05-27 20:00
En sträcka på cirka åtta kilometer ska underhållsmuddras, från fyren Stora Juten utanför Djurön till Lantmännen inne på Sjötullsgatan.
En sträcka på cirka åtta kilometer ska underhållsmuddras, från fyren Stora Juten utanför Djurön till Lantmännen inne på Sjötullsgatan.

Den här typen av underhåll av botten är egentligen inte konstigare än att vägar asfalteras om, menar Ola Hjärtström, marknadschef Norrköpings hamn. Varje år drar nämligen Motala ström med sig sediment, vilket minskar djupet och skapar "bulor" på botten vid mynningen ut mot Bråviken. Ganska lätt kan man förstå vad det kan ge för konsekvenser när fartygen ska passera.

– Vid Stora Juten ska rännan vara 14,9 meter djup, och vi kommer då ha möjlighet att ta emot fartyg med 13,5 meter djupgående till Pampushamnen. Men just nu är gränsen där 13,1 djupgående, förklarar Emil Johansson, ansvarig projektledare för muddringen på Norrköpings hamn.

Om ett par dagar startar muddringen som ska säkerställa djupet så att fartygen tar sig fram på ett säkert sätt. Ola Hjärtström och Emil Johansson från Norrköpings hamn, här på plats på Öhmansterminalen.
Om ett par dagar startar muddringen som ska säkerställa djupet så att fartygen tar sig fram på ett säkert sätt. Ola Hjärtström och Emil Johansson från Norrköpings hamn, här på plats på Öhmansterminalen.

Vi träffas ute vid Öhmansterminalen. Den här lite småkyliga torsdagsmorgonen ligger inget fartyg inne. De väldiga kranarna och containrarna på kajen vittnar dock om verksamheten här i hamnen. Hit kommer fartyg för att lasta och lossa. Vissa tar det en dag att få iväg igen. Andra, som exempelvis ska ta med sig trä till sydligare breddgrader, kan ligga inne i flera dagar. Det tar nämligen mycket längre tid att lasta trä, än rektangulära containrar. 

Men för att fartygen på ett säkert sätt ska kunna ta sig in och ut, måste botten då och då få sig ett underhåll. Och i månadsskiftet maj/juni är det dags. På uppdrag av Norrköpings kommun ska det fram till den sista september underhållsmuddras områden i anslutning till Pampusrännan, hamnens inre delar, Öhmansterminalen och Lindökanalen. Det handlar om ett område på cirka åtta kilometer, från fyren Stora Juten vid Djurön till där Lantmännen har sin verksamhet inne i hamnen på Sjötullsgatan. 

– Det är den här delen som påverkas mest av det som Motala ström drar med sig. Längre ut i Bråviken är det Sjöfartsverkets ansvar, säger Emil Johansson.

Emil Johansson är ansvarig projektledare för underhållsmuddringen på Norrköpings hamn.
Emil Johansson är ansvarig projektledare för underhållsmuddringen på Norrköpings hamn.

Den upphandlade danska entreprenören är redo och har tillstånd att bedriva arbetet dygnet runt. Från Norrköpings hamns sida vill man vara så transparent som möjligt och har, förutom att lägga ut information på sin hemsida, valt att skicka ut information till boende i delar av exempelvis Lindö som kan påverkas av arbetet.

– Det är olika verksamheter som ska kunna samverka. Vi har en viktig hamn i Norrköping, och har haft i många år. Samtidigt har vi boende, natur och företag i området. Vi har en bra dialog med entreprenören och vi känner oss trygga med att det här inte kommer att störa omgivningen. Men vi är måna om att ha en dialog, säger Ola Hjärtström.

Ola Hjärtström, marknadschef Norrköpings hamn.
Ola Hjärtström, marknadschef Norrköpings hamn.

Buller är något som kan upplevas som störande. Emil Johansson beskriver hur det finns värden när det gäller buller i Sverige och att man håller sig till de nivåer som uppges i Naturvårdsverkets föreskrifter. Här finns angivna nivåer för olika delar av dygnet. 

– Det som kommer att höras är motorljud från muddringsfartyg, säger han.

För att vattnet inte ska bli alltför grumligt kommer sedimentmassorna från botten att sugas upp av ett så kallat sugmudderverk, ett fartyg med utrustning, i ett slutet system. Massorna läggs sedan på deponi på Händelö, där kontrollprover på framför allt tungmetaller tas.

– Vi vill mäta vad det är vi pumpar upp. Det finns riktvärden på tungmetaller och vi vill se vad det är för nivåer, säger Emil Johansson.

Kan massorna användas till något?

– Nej, det är så löst, så det läggs på deponi, säger Emil Johansson.

Underhållsmuddringen

Det är en sträcka på cirka åtta kilometer som ska muddras, från fyren Stora Juten utanför Djurön till Lantmännen inne i hamnen.

50 000 kubikmeter slam och sediment ska sugas upp med ett mudderverk.

Massan läggs sedan på deponi på Händelö.

Muddringen görs för att säkerställa djupet så att fartyg kan ta sig in till de olika hamnarna på ett säkert sätt. Vid Stora Juten handlar det om 14,9 meter och vid Lantmännen cirka 8 meter.

Karta: Stora Juten (fyr)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!