Avklädda kvinnor ska få män att köpa jeans

Den lättklädda bikinimodellen ler från skyltfönstret. "Get in shape for all the action you’re gonna get", lyder texten på glasrutan. "Kom i form för allt spännande som ska hända dig."

Norrköping2011-03-29 00:00

Men klädjätten Jack and Jones säljer inga bikinis.
I själva verket säljer de bara herrkläder.

Internationella handelskammarens regler säger att reklam ska utformas med känsla av socialt ansvar. Men hos Jack and Jones i Hageby Centrum flimrar tv-bilder från en reklamvideo som företaget visar på sin hemsida.
I en sekvens ger en lättklädd kvinna konstgjord andning vid gylfen på en man.

Hänvisar vidare
Vi pratar med butikschefen. Hon vill inte ställa upp i tidningen utan hänvisar till huvudkontoret som tar fram skyltmaterial åt butikerna. Under hela måndagen söker vi marknadschefen Jessica Clarin Lindberg utan framgång.

Det är inte första gången som Jack and Jones är i blåsväder. Två gånger har de fällts för sexistisk reklam - senast 2007.

Vid en fällning 1999 svarade den danska företagsledningen, via sin reklambyrå, att man inte haft som mål att framställa kvinnan som sexobjekt utan "som en krydda, då det mest är män som läser magasinet".

På det danska huvudkontoret når vi pressansvarige Kasper Pedersen.

Vill inte kommentera
- Vår hållning är att inte kommentera den här typen av frågor men jag ska försöka skicka ett uttalande strax, säger han.

Men inget uttalande kommer. I butikerna delas en kalender med sexiga pinuppor ut. Med tanke på kriterierna för vad som kan klassas som sexistisk reklam verkar det troligt att Jack and Jones snart fälls ännu en gång.

FAKTA Jack and Jones

Grundades år 1989 och är en del av Bestseller, ett familjeägt klädföretag från Danmark. Vero Moda, Name it, Vila och Only ingår i också i Bestseller-gruppen.

I Norrköping finns fyra butiker: Spiralen, Linden, Ingelsta Shopping och Hageby Centrum.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om