Bacchus byter ägare
En nyfiken kvartett tar över nöjeskvarteret Bacchus i Norrköping. - Ett klassiskt ställe med historia, som vi ska värna om och utveckla, säger Hasse Hammargren.
Foto: Fotograf saknas!
En rekordsnabb affär, där steget från idé till handling gick inom loppet av tio dagar. Kvartetten kunde inte nog dölja sin glädje över köpet. - Vi har sökt en restaurang en längre tid, men alltid kommit in fem i tolv i handlingen och så har det runnit ut i sanden. Den här gången hamnade vi äntligen rätt, säger Hasse Hammargren. Hasse och Thomas är de två framför bardisken. - Vi går in i det här med bra koll från båda sidor och känner oss trygga. Vi har en del att leva upp till. Bacchus är en institution i Norrköping, menar Thomas Smedberg. - Det finns goda möjligheter att utveckla och förändra här. Vi har en del idéer, men måste också tänka på historien och traditionen. Den är en viktig. Tillbaka till rötterna
Den 1 december tar de nya ägarna över. Anders Engman och Björn Ljung, som tillsammans driver ett antal lunchrestauranger i Norrköping, Linköping och Stockholm, kommer tillbaka lite till rötterna med kvällsmåltiden. - Vi har saknat menyerna och middagarna. Det var ju det här man började med en gång i tiden, menar Anders. - Vi ska lyfta fram och fräscha till matsalen och arbetssättet. Menyn får också ett nytt utseende, men vi är rädda om de traditionella rätterna och tankarna. Deras totala affärsverksamhet förändras med tiden. - Det blir det, men vi kan inte riktigt säga hur och när än. Det har gått fort de senaste dagarna, säger Björn. Nyanställningar
Jakten på fler personal är i full gång. - Vi kommer vara lagom offensiva i vår satsning på framtiden. Att bromsa till sig framgång funkar inte, menar Anders. - Hur många nyanställningar det handlar om är inte klart i dagsläget. Vi har inte dragit upp alla riktlinjer än, säger Björn. För de gamla ägarna Leif Ericsson och Christer Björk var tisdagens affär slutet på tiden i Bacchus. - Det känns smakligt, säger Leif Ericsson. - Ett sån´t här företag ska inte drivas av två gubbar i övre medelåldern utan av unga, hungriga med kreativa och fräscha idéer. Det här gänget kommer satsa helhjärtat till 110 procent.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!