Bättre miljö väntas när del av Söderleden öppnas

Den 18 juni öppnas den 2,5 kilometer långa sträckan mellan Ljura och Vilberga för trafik. Ur en miljöaspekt kommer det innebära en stor förbättring, säger Göran Dahlberg på tekniska kontoret.

Klockan 12.30 den 18 juni öppnas Söderledssträckan mellan Ljura och Vilbergen för trafik.

Klockan 12.30 den 18 juni öppnas Söderledssträckan mellan Ljura och Vilbergen för trafik.

Foto: Fredrik Jonson

Norrköping2008-06-14 00:16
Med mittvajer och planskilda korsningar öppnas Söderledssträckan mellan Ljura och Vilbergen 12.30 den 18 juni. Enligt Göran Dahlberg, på tekniska kontoret, bidrar den nya sträckan till ett miljövänligare trafikflöde.- I och med att det snart blir fyrfiligt så blir det inga stopp, mindre köer och därmed kommer avgasmängden inte bli lika stor, säger Göran Dahlberg. Först tvåfilig
Han säger också att korsningen vid Hagebygatan inte har någon anslutning till till Söderleden vilket underlättar för kollektivtrafikens framkomst. Projektledare Bo Göran Lundgren berättar att sträckan inledningsvis kommer att vara tvåfilig för att sedan övergå i fyra filer i oktober. Syftet med utbyggnaden av Söderleden är, enligt Bo Göran Lundgren, att undvika köer och därmed få ett säkrare och snabbare trafikflöde. Han är medveten om att avstängningen har medförd en aning kaos i trafiken men tycker på det hela att vi har förskonats från allvarliga olyckor. Att avstängningen har bidragit till ökande utsläpp tycker han inte bör förstoras.- Man får ta lite försämring för att få en förbättring, menar Bo Göran Lundgren. Förlängd restid
Ombyggnationen av Söderleden startades den 2 oktober 2007. En stor konsekvens av utbyggnaden har varit att bilister och kollektivtrafik varit tvungna att åka genom centrum i stället för vägen mellan Hagebygatan och Vilbergen. För miljön har inte avstängningen varit särkilt bra eftersom den har inneburit en omledning av trafiken och därmed en förlängd restid. Detta resulterar i sin tur i ökade avgasutsläpp.Än så länge är den 2,5 km lång sträckan ganska öde. Det mesta av jobbet är klart med ena vägkantens räcke saknas och kanterna vid tunneln behövs stenläggas. I skuggan sitter stenläggarna Jonny Wulkan och Jerry Aspergren och säger att de kommer att fortsätta att lägga sten tills den efterlängtande sträckan öppnas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om