2004 passerade bensinpriset 10 kronor per liter i Sverige. Debatten om bensinpriset var het då och många pratade om att ställa bilen. Många ansåg att det var svårt att motivera bilkörningen med de priserna.
Nu, åtta år senare, kör vi ännu mera bil trots att en liter 95-oktanig bensin kostar cirka 15:50 kronor per liter.
Dubblerat på 60 år
Om man blickar bakåt
i tiden så ser man att bensinpriset har förändrats rätt så rejält. I början av 1950-talet kostade en liter bensin strax över 50 öre per liter. Omräknat till dagens penningvärde så motsvarar det cirka åtta kronor per liter.
Sedan dess har priset stigit kontinuerligt.
När oljekrisen slog till på 1970-talet passerades en milstolpe för bensinpriset. För första gången någonsin kostade bensinen över en krona per liter. Orsaken till denna höjning var att de oljeproducerande länderna inom Opec vägrade att exportera olja till de länder som stöttat Israel i Oktoberkriget.
Krig och politik
Oroligheter i länder som är stora oljeproducenter är en orsak till att bensinpriset åker uppåt. De visade sig bland annat när shahen av Iran störtades av ayatolla Khomeiny 1979, då steg bensinpriset till 2:14 kronor.
1 mars 1990 infördes moms på drivmedel och, vips, så var bensinen 1:24 kronor dyrare.
2004 passerade bensinpriset en magisk gräns - tio kronor. Då var det många som tyckte att gränsen var nådd och att man funderade på att dra ned rejält på bilåkandet. Med facit i hand blev det inte så.
Mattar inte körandet
Trots att bensinen nu ligger kring 15:50 kronor per liter så åks det mer bil än någonsin.
Men vad är det då som avgör hur mycket en liter bensin ska kosta?
Den allra viktigaste faktorn är förhållandet mellan efterfrågan och tillgång på råolja. Just nu ligger råoljepriset kring 100 amerikanska dollar per fat (ett fat är 159 liter). Priset på råoljan har svängt rätt så rejält under året, i början av 2007 kostade råoljan 53 dollar per fat och sommaren därpå låg priset på rekordhöga 144 dollar per fat.
Prissättnigen av råoljan sätts av de oljeproducerande ländernas organisation, Opec. När de beslutar om hur stora volymer råolja som ska finnas ute på marknaden så sätts priset efter de volymerna.
Råoljan förädlas senare i raffinaderier och blir till bland annat bensin och diesel. Dessa förädlade produkter prissätts av den internationella marknaden. Priset här i Europa styrs mycket av priset
i USA, detta då USA står för nästan 45 procent av världens bensinkonsumtion.
Många upplever att bensinpriset går upp lagom till sommarsemestern när många ska ut och åka bil.
Det stämmer, och det beror på att alla oljebolag vill fylla på sina lager inför sommaren. I och med att efterfrågan ökar så stiger priset.
Skatter och moms
I bensinpriset så ingår en stor del skatter. Utöver grundpriset på bensin, som ligger strax över sex kronor per liter just nu, tillkommer en fast energiskatt på 2:98 kronor per liter samt en koldioxidskatt på 2:39 kronor per liter.
Utöver detta tillkommer 25 procent moms, vilket gör att man just nu landar på ett literpris kring 15:50.
Totalt drar den svenska staten in cirka 70 miljarder kronor i skatter per år på drivmedel som bensin och diesel.