Besöksnäringens ledarforum på Vildmarkshotellet har lockat närmare 200 deltagare från besöksnäringen i hela landet. På tisdagen fick konferensen besök av två statsråd som till merparten var positiva till branschens nationella strategi.
- En sänkning av restaurangmomsen är på gång och jag tycker det är viktigt att branschen fortsätter att trycka på för en förändring, sa jordbruksminister Eskil Erlandsson (C). Intresset för svensk gastronomi ökar i snabb takt och om vi får en momssänkning kan vi på allvar kalla oss för det nya matlandet i Europa.
Nationell strategi
Eskil Erlandsson har varit drivande i projektet Matlandet Sverige som håller på att sätta svenska råvaror och svensk matlagning på den internationella kartan. Han var också en av de många som på plats kunde glädja sig åt att Sverige förra veckan knep andraplatsen i Bocuse d’Or, matlagningens eget VM i Lyon. Där tog för övrigt Danmark och Finland också pallplats och uppmärksamheten riktas nu mot Norden.
Den nationella strategin för svensk besöksnäring pratar destinationer, kvantitativa mål och vägval.
Men när kulturministern steg upp på scenen fick branschen smärtsamt klart för sig att en fråga överhuvudtaget inte nämns i framtidsvisionen.
- Kulturarvet bidrar tydligt till landets tillväxt och vi kan bli mycket bättre på att samarbeta över gränserna, sa kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M). Kulturella och kreativa näringar är viktiga arbetstillfällen och måste nämnas för att inte glömmas bort. Därför undrar jag varför ordet kultur överhuvudtaget inte ens finns med i er framtidsvision, sa kulturministern och steg av scenen.
Fler arbetstillfällen
Andra röster hyllade visionen som nu ska bli en handbok att jobba efter.
- Ju fler besökare till Sverige desto fler arbetstillfällen, underströk Claes Bjerkne, ordförande SHR. Den stora potentialen finns därute och vi måste få fler utländska besökare. Och om vi höjer kvaliteten i besöksnäringen blir det mer intressant för svenskar att semestra på hemmaplan.
Enligt Claes Bjerkne håller Sverige världsklass på möten och event och nu riktas blickarna mot Sverige även av andra orsaker.
- Många länder tittar just nu noga på Sverige för vår ekonomi är stark och går bättre än många andras, sa Eva Östling Ollén, vd SHR. Den uppmärksamheten måste vi snabbt dra nytta av.
Konferensen fortsätter i dag med upplevelsekonsumtion och bloggvärldens betydelse för besöksnäringen.