På lördagen var det dags igen. Marknaden startade för 30 år sedan – eller var det 29?
– Vi är lite osäkra på om vi startade 1987 eller 1988, säger Åby Motorklubbs ordförande Jan Hagberg som varit med sedan starten. Han minns i alla fall hur många försäljare som kom premiäråret:
– Första året undrade vi om vi skulle klara hyran för Mässhallarna. Vi sålde ut alla 42 platser, berättar han.
I lördags hade tre gånger så många försäljningsplatser fyllts, 125 stycken.
Jan Hagberg berättar att första året ringde de runt till folk som kunde tänkas vara med på mässan, och de delade ut reklamlappar. Nu är mässan vida känd:
– Vår lilla förening har lyckats bli störst inom den här lilla nischen, säger han och berättar att besökare kommer med bussar från både Finland och Danmark. Runt 1 500 besökare räknade man med i helgen, och det var verkligen fullt med folk i de båda hallarna.
Jouni Kautto från Eskilstuna stannade till hos Lars Palmér från Arboga, vars hobby är att sälja verkstadshandböcker för amerikanska bilmodeller som Chevrolet, Corvette, Buick och Oldsmobile.
– Jag har 14 projekt på gång, säger Jouni som bland annat tillverkar delar till racingmotorer och bygger om bilar.
– Jag har köpt fläktar och fördelare, säger han. Sånt är alltid bra att ha i verkstaden.
Lars Palmér började sälja verkstadshandböcker som hobby, men nu har verksamheten växt så han upptar en betydande yta i en av hallarna. Dottern och mågen hjälper till med försäljningen.
– Chevrolet är de vanligaste bilarna, konstaterar han. Handböckerna till den modellen säljer han mest av. Handböckerna sorteras prydligt efter olika årsmodeller. Han har åkt till Amerika för att få lite nödvändiga kontakter, som han kan dra nytta av.
Stockholmaren Robert Hoffman har företaget Speed Pro. Han har tidigare besökt mässan, men nu kommer han hit för att sälja. Bland annat en Hughes XP4 växellåda till dragracingbil. Nypriset är 140 000 kronor, men den av tillverkaren nyrenoverade varianten säljs för halva priset. Även om han säljer det mesta via postorder ser han ett värde i att möta kunder på marknaden. Annars är just handel via Internet allt större:
– Det är så avancerade grejer, så det är bättre att prata direkt med kunden. Om de sitter och "klickar" och det blir fel, så får jag också skit för det, menar han.