Bilen ett hetare alternativ efter avgiftshöjningen

Blir bil ett bättre alternativ nu när kollektivtrafiken höjt priserna med tio procent? Det är i alla fall det resenärerna funderar på. "En tur- och returresa kostar 60 kronor. Då kanske det är billigare att lägga det på bensin", säger Camilla Karlsson.

Kollektivtrafiken har tappat biljettintäkter på 54 miljoner för 2022 vilket gjort att man höjt biljettpriserna med 10 procent nu i februari.

Kollektivtrafiken har tappat biljettintäkter på 54 miljoner för 2022 vilket gjort att man höjt biljettpriserna med 10 procent nu i februari.

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2023-02-04 16:25
undefined
Kollektivtrafiken har tappat biljettintäkter på 54 miljoner för 2022 vilket gjort att man höjt biljettpriserna med 10 procent nu i februari.

Det mesta har rusat iväg efter att först diesel- och bensin blivit dyrare. Sedan steg matpriserna och för att dämpa inflationen har räntorna höjts. Fjolåret blev ett ekonomiskt tungt år för Östgötatrafiken som lidit av minskade biljettintäkter. Regionen har kompenserat med 54 skattemiljoner för 2022. En i genomsnitt tioprocentig höjning av biljettpriserna har trätt i kraft nu i februari 2023 för att bibehålla kvalitén.

– Drivmedelspriserna har gått upp kraftigt, åtminstone tio procent, därför behöver vi också höja biljettpriserna, sa Jan Owe-Larsson (M), innan han tillträdde som ordförande för Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd (TSN) vid årsskiftet.

undefined
Regionråd Jan Owe-Larsson (M) flaggade för en höjning innan årsskiftet för att klara det stora intäktstapp som drabbat Östgötatrafiken.

En enkel resa, ett så kallat blipp med betalkort, för en vuxen har stigit från 27 kronor 2022 till 30 kronor. Dygnsbiljett som tidigare kostade 54 kostar i dag 60 kronor. 30 dagars biljett för vuxen, stadszon har gått från 656 kronor till 725 kronor. Det dyraste årskortet för de som länspendlar har gått från 10 384 i fjol till 12 625 kronor 2023.

Regionpolitikerna är medvetna om att prishöjningen kan innebära minskat kollektivt resande.

undefined
60 kronor för en tur och returresa till city gör att Camilla Karlsson med 7-åriga Noelle, funderar på att tanka och åka bil istället.

– För miljön borde vi åka kollektivt. Nu måste man välja när man ska åka, men resan i dag kostar det 60 kronor tur och retur. De pengarna kan jag lägga på bensin och åka med min väns bil som är snål i drift. Det räcker till flera resor, säger Camilla Karlsson då hon klev av vid Söder tull med 7-åriga Noelle.

undefined
Mario Bolados och systern Astrid Sörhus, samt 2-åriga Adella, funderar på bil som alternativ nu när priserna gått upp för att resa med Östgötatrafiken.

Syskonen Mario Bolados och Astrid Sörhus funderar också på bil nu när priserna gått upp.

– Allt har blivit dyrare. Jag bor i Ektorp så det är en bit men det är klart man tittar på alternativ, säger Astrid Sörhus.

– Jag bor i centrala Norrköping och har börjat fundera på att skaffa en bil istället, säger brodern Mario Bolados, när de steg av bussen.

undefined
Körkortstankar för Alicia Ortiz Gustavsson och Mathilda Frang gör att buss- och spårvagn känns mindre intressant. "Det börjar bli riktigt dyrt", säger Mathilda om busskortet.

Gymnasietjejerna Alicia Ortiz Gustavsson och Mathilda Frang närmar sig körkortsåldern.

– Bil lockar. Men nu betalar inte jag busskortet men det börjar bli riktigt dyrt, säger Mathilda.

undefined
Studenten Michelle Norin planerar att hålla ned på resandet och gå mer istället, här tillsammans med 7-åriga Sigge.

Michelle Norin studerar på universitetet och funderar på att hålla igen på det egna resandet.

– Till viss del kan jag gå istället, det tar 40 minuter. Med två dagar i skolan och plugga på distans behöver jag inte pendla, säger hon då Michelle och Sigge stiger av vid Hörsalen.

Karta: Söder Tull
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!