Bilhandlare välkomnar ny miljöbilspremie

Den som köper en miljöbil efter 1 april ska få en premie på 10 000 kronor. I Norrköping välkomnar bilhandlarna den nya premien.

NORRKÖPING2007-03-31 04:00
Miljöbil får det fordon kallas som släpper ut högst 120 gram koldioxid per kilometer, kör på alternativa bränslen med maximigräns för bränsleförbrukningen eller som drivs på el.
Vägverket administrerar premien, regeringen avsätter 250 miljoner kronor för finansieringen. Vägverkets prognoser visar att en miljöbilspremie skulle öka miljöbilsförsäljningen med mellan 10 och 15 procent.
Något bilförsäljaren Anders Lindh på Forema Bil AB i Norrköping välkomnar.

Säljer mer
- Jag tror det här bidrar till ökad miljöbilsförsäljning. Hos oss ligger i dag en miljöbil 7 000 kronor högre i pris än en bensindriven. Med en premiering bli miljöbilen istället det billigare alternativet.
Forema Bil AB har ett 15-tal modeller. Deras mest efterfrågade är de två etanoldrivna.
- Kunderna är måna om miljön men i slutändan styr ändå pengarna, vilket kommer märkas nu, säger Anders Lindh.
Biva AB är en av Norrköpings största återförsäljare av miljöbilar. Alternativ till bensin och diesel finns hos nära hälften av butikens modeller.

Har väntat
- Vi har väntat på det här beskedet. Det här innebär en morot för privatpersoner att köra miljömedvetet. Kan vi få ner prisbilden till åtminstone samma nivå som för en bensinbil så kommer det att sänka koldioxidutsläppen, säger Tomas Wiestål, försäljningschef på Biva AB.
Tjänstebilar tillhörande företag har tidigare premierats i form av lägre förmånsvärde, på upp till 60 procent av värdet med en jämförbar bil. På Biva AB säljs mycket etanoldrivna bilar, men biogas är svårare att locka med.
- I Norrköping är biogasstationerna få, därför går försäljningen av vår biogasbil trögt.

Inte så mycket
Lars Axelsson, bilförsäljare på Bilcenter, hoppar inte lika högt över regeringens initiativ.
- Miljöbilarna ligger så pass mycket högre i pris så jag tror inte rabatten gör någon större skillnad. Den miljöklassade personbil vi har är cirka 30 000 kronor dyrare än de övriga.
Någon aktiv satsning på etanol eller biogas har inte gjorts, efterfrågan på miljöalternativ är liten. Fler kunder diskuterar avgasutsläpp än bränslealternativ.
- Högst 15 procent frågar efter miljöbilar, säger Lars Axelsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om