Ungefär hälften av personbilarna som säljs på Söderbergs bil i Norrköping är nu rena elbilar. Omställningen har gått oerhört fort och den lär inte avta. Fredrik Björk, som är bilmarknadschef på företaget, berättar om hur kunderna resonerar vid nybilsköp.
– Det hände ju ganska mycket med skattesystemet förra året. Det innebär att det nu är ganska många som hoppar över hybridspåret. De väljer att gå direkt från bensin- eller dieselbil till ren elbil, säger Fredrik Björk.
– Framtiden för hybridbilar är lite oviss. Vissa köpare ser det enbart ur ett miljöperspektiv, andra ser mer till kostnaderna. Många med hybridbilar är duktiga på att ladda och utnyttja eldriften. Andra är bara ute efter skattelättnaden och kör sedan på fossilt bränsle, vilket ger ökade utsläpp. Då har man tappat lite av idén med hybridbil.
Märker ni att bilköpare som ska köpa elbil är osäkra på hur skattereglerna blir framöver?
– Jag måste nog säga att kunderna är ganska lugna vad gäller skattebilden, bonusar och vad som kommer att hända i nästa steg.
Det diskuteras ofta om att det inte finns en tillräcklig infrastruktur för laddning av elbilar. Om man till exempel bor mitt inne stan och inte har tillgång till garage eller laddare blir det lite svårare med elbil.
Är laddstationerna något som kunderna tar upp vid köp av elbil?
– Nej, inte speciellt mycket faktiskt.
– Jag hävdar ju att det måste byggas fler snabbladdare. Många av laddarna som sitter vid köpcentrum och i garage har varit gratis på många platser under lägre tid. Utbyggnaden av dem är jag lite tveksam till, bättre då med snabbladdare som man åker till för en snabb laddning eller stannar till utmed vägen på resa.
Elbilar som säljs nu är skattebefriade medan fossildrivna bilar har hög skatt genom det nya malussystemet.
– Så även om en elbil är dyrare i inköp går det att räkna hem investeringen i och med skattebefrielsen och en lägre milkostnad. Dock lite beroende på var man laddar och vilket körsätt man har.
Fredrik Björk skulle vilja se en mer likvärdig prisbild på laddstationerna, så som det är på fossila bränslen.
– Nu tar de billigaste laddstationerna strax under tre kronor per kilowatt, de dyraste kostar över tio kronor. Där måste man försöka hitta en enighet.
Regeringen presenterade i veckan sin miljöbilssatsning där den som köper elbil fortsatt kommer få 70 000 kronor i stöd.