Bioetanolen hetare än biogasen hos bilföretag
Rejmes i Norrköping invigde i somras en biogasstation på Risängen. Nu har ett av deras stora märken - Volvo beslutat att inte satsa på nya modeller av bilar med biogasdrift.
Volvo personvagnar slutar tillverka nya biogasbilar, men de nuvarande serierna med biogasbilar fortsätter. Biogasstationen hos Rejmes kommer även i fortsättningen att tillhandahålla bränslet till sina kunder. Foto: MATZ GLIMHED
Foto: Fotograf saknas!
I samband med ett generationsskifte av dagens V60 och V70-modeller har Volvo personvagnar beslutat att lägga ned tillverkningen av biogasbilar. Under den senaste tio åren har Volvo sålt drygt 10 000 biogasbilar.
Biogasstation invigdes
I Norrköping är det Rejmes som är återförsäljare av Volvo, men även av fler bilmärken. Rejmes har under senare år satsat på att även sälja biogas på sina anläggningar. Så sent som i somras invigdes biogasstationen på Risängen.
- Vi står fast. Vi har under många år tillhandahållit bilar men inte bränslet och det är ett löfte som vi tycker är skäligt och rimligt i vår satsning. Vår mackanläggning är i mycket baserad på att våra kunder ska ha den servicen. De ska kunna få drivmedel och vi har dessutom bioetanol, säger Mikael Lidman, vd på Rejmes.
- Vi har ju även kunder från hela marknaden så macken används också av andra än volvoägare. Marknaden som finns i Norrköping har möjlighet att tanka hos oss, säger han.
Rejmes har dessutom en biogasstation i Örebro och en i Linköping. Därmed tycker man sig ha fyllt behovet för det underlag som finns.
Bioetanolen är trenden
Trenden både hos Renault och Volvo samt Ford är att man pratar mer om bioetanol än biogas.
- Renault kommer med nya bioetanolbilar och gasen står tillbaks just nu. Där den är stark är på tyngre fordon som bussar med flera andra tunga fordon. Likaså är det en stark trend på diesel just nu i och med att de nya dieslarna har partikelfilter och miljömässigt sätt är bra och drar lite bränsle, säger Mikael Lidman
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!