Björnviken-bostäder dröjer minst fem år

Det lär dröja innan det blir något bostadsbyggande runt Björnviken. Kommunen vill bygga upp till 300 bostäder i området, men länsstyrelsen säger stopp. Åtminstone på kort sikt.

Norrköping2013-05-23 06:30

I sitt yttrande är länsstyrelsen tydlig med att kommunen först måste ordna goda miljö- och boendeförhållanden för dem som redan bor där. Och dit är det långt.

Stora delar av marken och Loddbyvikens botten är förorenade. De planerade stora trafikstråken Ostlänken och Norrleden berör området, liksom planerna på Kardonbanan och en ombyggnad av Bravikenvägen.

I området vimlar det dessutom av riksintressen, redan beslutade eller på gång, som kan orsaka olägenheter av olika slag; buller, olycksrisker och hälsofarliga utsläpp. Det gäller hela Händelö och södra Malmölandet för industriell produktion, stambanan för järnvägen, Bravikenvägen för vägar. Den senare anknyter dessutom till riksintresset hamnen. Delar av området omfattas av riksintresse för flyg.

– Det är viktigt att utvecklingen i området inte hindrar den långsiktiga utvecklingen av berörda riksintressen. Särskilda hänsyn kommer att krävas för att inte störa eller inskränka riksintressenas långsiktiga funktionsbehov, säger länsstyrelsen och menar att man måste invänta en rad beslut, innan nya hus kan byggas.

Med andra ord är det inte ett lätt område att bebygga.

För att kunna påverka

Anna-Karin Persson på Stadsbyggnadskontoret är medveten om dessa komplikationer och gör bedömningen att områden inte kommer att få några nya bostäder åtminstone under de närmaste fem åren. Hon förklarar varför man trots problemen valt att göra det program, som nu varit ute på samrådsremiss.

– Det är viktigt att kommunen bestämmer vilka intressen man har gentemot staten. Planerna att exploatera området mer har funnits i många år. När beslutet att bygga Ostlänken kom i höstas blev det ju extra tydligt att det är lättare att påverka staten, när det gäller dragningen av spåren, om vi själva vet vilka intressen vi vill värna i området.

Ostlänkens dragning

Hon menar också att det är viktigt att invänta beslutet om hur den nya sträckningen av Bravikenvägen blir. Om den dras längre från området frigörs mer mark, som inte hamnar inom skyddszonerna på 150 meter för buller och farligt gods.

Leif Berggren på mark- och exploatering berättar att den nya dragningen av Bravikenvägen hänger ihop med satsningen Ostlänken och Kardonbanan, så tidigast 2017 vet man hur det blir med den.

Ett förberedande beslut om att man ska sanera marken efter Holmens gamla sulfitfabrik togs nyligen då kommunen axlade huvudmannaskapet för saneringen. Men än återstår många steg. Man måste ansöka om pengar hos Naturvårdsverket, och innan dess ska länsstyrelsen genomföra en ansvarsutredning för att se hur stor del av kostnaden som Holmen ska stå för.

Som NT berättat tidigare har dessutom Naturvårdsverket ont om pengar för stora saneringar. Planer finns bara att sanera marken trots att Loddbyviken innehåller sediment med mycket höga föroreningshalter. Kommunen vill bygga badplatser och båthamn i viken.

Länsstyrelsen påpekar att sedimenten måste utredas närmare, innan man kan säkerställa att bad inte innebär några hälsorisker och att båtverksamheten inte riskerar att förvärra spridningen av föroreningar ut i Bråviken.

– Även om det är många hänsyn att ta och mycket som måste åtgärdas kanske vi ändå kan bygga inom små enklaver i området utan att behöva vänta på dessa åtgärder, säger Leif Berggren.

Vad gäller saken?

Programmet för Björnviken är första steget mot att göra detaljplaner i området.

Det omfattar planer för Herstadberg, Loddby, Bredudden, Stridsudden och Grymön.

I Loddby/Herstadbergområdet räknar man med att mellan 150 och 200 lägenheter kan byggas.

Övriga bostäder ska byggas i Bredudden/Stridsuddenområdet medan området kring Björnvikens säteri förblir som i dag.

Grymön ska förbli ett fritidshusområde men med möjligheter att bygga något större hus på befintliga tomter.

Stora ytor inom programområdet planeras för rekreation, till exempel båthamn, badplatser, gångstråk och golfbana.

Pendeltågsstationer, förskola och cykelvägar in till stan ingår också.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om