Blå korridor gör att grön skog drunknar i bruset
- Vi känner stor ångest.Margareta och Gerhard Lange kan inte njuta sin ålderdom. De får se sitt livsverk köras över av en tunnel.
Foto: Fredrik Jonson
Krogstorp har gamla anor. Familjen Klingspor ägde egendomen. Stenmuren och de kraftiga alléträden vittnar om ett storslaget förflutet. Krogstorp hade grusgångar och park när en vinhandlare bodde där. - Här låg en ryggåsstuga när vi flyttade hit, förklarar Margareta. Paret Lange rustade boningshuset som bara hade kallt vatten och eldades med ved. Deras livsverk riskerar att slås sönder. Det blir en hel del skog som fälls. - Trettio meter breda markgator räcker inte. Det behövs räddningsvägar vid spåren. Om två fullvuxna granar faller över spåret, ja, då måste Banverket öka bredden till 80 meter. Bullrar mer
Bullret blir långt värre än man räknat med. - Ett snabbtåg brusar tre gånger så starkt som en svag vind i skogen, förklarar Margareta. Många blir störda redan om tågbullret ligger över 55 decibel. Europeiska snabbtåg bullrar i själva verket långt mer (92 decibel) än Banverket tror (85 decibel). . Margareta Lange är bitter på Banverket som vidgat korridoren för att skona krogen som hör till riksintresset Löfstad slott. Din känsla just nu? - Ångest, ren och skär ångest.
Fakta Röd korridor
sett Södra stambanan. För att undvika restytor mellan järnvägsspåren bör denna byggas om på vissa sträckor. Från Borg mot Norrköping går tågen i en tunnel. Oavsett läge hamnar den i ett känslig landskap och exponeras från E4 och Borg. Tunneln blir mellan 4 och 7 km och mynnar antingen vid trafikplatsen Norrköping södra eller Klinga. En kortare tunnel gör att tågen passerar områden av riksintresse."
Ur Järnvägsutredningen Ostlänken
Ur Järnvägsutredningen Ostlänken
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!