Blå korridor gör att grön skog drunknar i bruset

- Vi känner stor ångest.Margareta och Gerhard Lange kan inte njuta sin ålderdom. De får se sitt livsverk köras över av en tunnel.

Foto: Fredrik Jonson

Norrköping2009-02-14 00:15
- Ostlänken kör rakt över gården. Marken delas i två hälfter och är inget värd. Krogstorp är deras sedan 1961, sonen Per tänker tillbringa sina år som pensionär i hemmet. Här har de mjölkat 25 kor och skött skogen på 75 ha av totalt 160 ha. - Förut hette det att Ostlänken skulle gå nedanför huset. Nu verkar det som om en tunnel ska mynna just här. Margareta Lange tycker att Banverket velar. - Man offrar bördig åkermark. Man eliminerar stora höjdskillnader genom att lägga spåren i en tunnel. Den går rakt ge-nom sluttningen där vi bor. Taxeringsvärdet för Krogstorp är 7 miljoner. - Hur ska man ersätta oss, undrar hon. Det blir stora räkningar för staten. Hon är rädd för vad tunnelprojektet ska dra med sig. - Vattentäkten är enastående. Vattnet hämtas ur en djupborrad brunn 142 meter under jord. Här vimlar av vilt; älg, rådjur och vildsvin. Gamla anor
Krogstorp har gamla anor. Familjen Klingspor ägde egendomen. Stenmuren och de kraftiga alléträden vittnar om ett storslaget förflutet. Krogstorp hade grusgångar och park när en vinhandlare bodde där. - Här låg en ryggåsstuga när vi flyttade hit, förklarar Margareta. Paret Lange rustade boningshuset som bara hade kallt vatten och eldades med ved. Deras livsverk riskerar att slås sönder. Det blir en hel del skog som fälls. - Trettio meter breda markgator räcker inte. Det behövs räddningsvägar vid spåren. Om två fullvuxna granar faller över spåret, ja, då måste Banverket öka bredden till 80 meter. Bullrar mer
Bullret blir långt värre än man räknat med. - Ett snabbtåg brusar tre gånger så starkt som en svag vind i skogen, förklarar Margareta. Många blir störda redan om tågbullret ligger över 55 decibel. Europeiska snabbtåg bullrar i själva verket långt mer (92 decibel) än Banverket tror (85 decibel). . Margareta Lange är bitter på Banverket som vidgat korridoren för att skona krogen som hör till riksintresset Löfstad slott. Din känsla just nu? - Ångest, ren och skär ångest.
Fakta Röd korridor
sett Södra stambanan. För att undvika restytor mellan järnvägsspåren bör denna byggas om på vissa sträckor. Från Borg mot Norrköping går tågen i en tunnel. Oavsett läge hamnar den i ett känslig landskap och exponeras från E4 och Borg. Tunneln blir mellan 4 och 7 km och mynnar antingen vid trafikplatsen Norrköping södra eller Klinga. En kortare tunnel gör att tågen passerar områden av riksintresse."
Ur Järnvägsutredningen Ostlänken
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om