Blixten slog ner i Ostindiefarare

Kvart över fyra på tisdagsmorgonen slog blixten ner i Ostindiefararens förmast. Ingen kom till skada men delar av elektroniken slogs ut.

Foto: ERIK ABEL / SCANPIX

Norrköping2008-05-20 13:01
Kapten Peter Kaaling berättade vid åttatiden att GPS och radar fortfarande fungerade, och även maskinen. Däremot hade kontakten mellan olika funktioner i navigationshytten brutits. Skeppet gick att köra i samma takt som tidigare, men till exempel fick rorsmännen använda en vanlig kompass i stället för den elektroniska.Det var alltså tidigt i gryningen, när midskepps vaktlag precis hade gått på sitt skift, som ett oväder kom in från sydost med tunga mörkgråa moln. Regnet började ösa ner och en kort stund senare hördes en kraftig smäll och himlen lystes upp. Blixten hade slagit ner i förmasten. Kraften gick ner i åskledarna, men eftersom åskledaren på vänster sida av någon anledning var kapad och ledde ut i tomma intet uppstod ett slags rökmoln vid relingen, bara några meter ifrån en grupp personer i vaktlaget.Blixten hade sedan hoppat vidare till den stump av åskledaren som satt någon halvmeter nedanför på skrovets utsida.På däcket under gnistrade det också till, och delar av rökmolnet passerade in genom en glipa i skrovet. Viss rädsla uppstod då i besättningen, som befarade att något tagit eld. Även i sovskansarna i fören ytterligare ett däck ner syntes två ljusbågar vid smällen.Tjänstgörande befäl på båten undersökte relingen och utrymmet på däcket under, och bedömde att situationen var under kontroll. Därför fick också de sovande vaktlagen ligga kvar i sina kojer. Några hade dock vaknat av smällen och skenet, eller av de olika larm som hördes från tankrummet på grund av den delvis utslagna elektroniken.Under förmiddagen lagades åskledarna och arbetet med att fastställa exakt vad som hänt fortsatte, samtidigt som skeppet gick vidare upp emot Öland och Gotland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om