Under den senaste veckan har det brunnit vid tvÄ tillfÀllen i en sopstation pÄ Nygatan. Den tillfÀlliga lösningen med sopkÀrl i plast har inte varit hÄllbar för hyresgÀsterna. NÀr kÀrlen har blivit fulla har skrÀpet slÀngts pÄ marken och blivit en buffé för fÄglarna.
Anita Asterius som bor pÄ adressen har behövt förvara soppÄsar i lÀgenheten för att inte skrÀpa ner ytterligare. NÀr hon har försökt fÄ kontakt med HSB sÄ hÀnvisades hon till jouren dÄ kontoret har stÀngt. Men jouren har enligt dem inte som uppdrag att lösa problemet. Anita Asterius tycker att situationen hanterats dÄligt och upplever att ingen tar ansvar.
â De har ju vetat om det hĂ€r, sĂ„ varför har ingen gjort nĂ„gonting tidigare? Nu Ă€r det flera lediga dagar framöver, sĂ„ jag vill inte tĂ€nka pĂ„ hur det kommer se ut pĂ„ mĂ„ndag.
NĂ€r vi pĂ„ fredagen fĂ„r kontakt med Anton Hellström, VD för HSB Ăstra, sĂ€ger han den hĂ€r typen av boendemiljö inte Ă€r nĂ„gonting de efterstrĂ€var. Han förtydligar att dessa sopkĂ€rl har varit en tillfĂ€llig lösning, men att den uppenbarligen inte har fungerat.
Ambitionen blir att snabbt kunna ÄtgÀrda problemet i form av fler sopkÀrl och en ordentlig upprensning. NÀr det gÀller bristen pÄ kontakt mellan hyresgÀsterna och HSB tycker Anton Hellström att det Àr olyckligt.
â Det Ă€r trĂ„kigt att man upplever att man inte kĂ€nner sig lyssnad pĂ„. I det hĂ€r fallet tror jag att det har ramlat lite mellan stolarna. SĂ„ hĂ€r ska det inte behöva vara.