Bussförare räds böter

Det kan ha varit rädsla för vite som gjort att busschaufförer i veckan inte låtit ungdomar med felprogrammerade skolbusskort åka med bussarna. Det berättar Jan-Olof Eriksson, busschaufför sedan femton år.

Busschauffören Jan-Olof Eriksson tror inte att informationen om de indragna busskorten gick fram till alla förare. Foto: Michael Svensson

Busschauffören Jan-Olof Eriksson tror inte att informationen om de indragna busskorten gick fram till alla förare. Foto: Michael Svensson

Foto: Michael Svensson

Norrköping2008-08-29 18:45
Om fel biljett säljs, eller resenären inte har någon biljett alls, så får inte bara resenären, utan också Veolia som kör Östgötatrafikens bussar, böta. Jan-Olof Eriksson berättar att eleverna brukar få åka gratis hela den första, och halva den andra, skoldagen eftersom de får hämta upp sina busskort på skolan och att de äldre och mer erfarna chaufförerna brukar kunna se mellan fingrarna eftersom de vet hur det brukar vara. Men Jan-Olof Eriksson har full förståelse för att de "nyare" chaufförerna inte törs gå emot reglerna. - Det är inte lätt att vara chaufför heller. Det är en bedömningssak hela tiden och de som drog in korten har egentligen gjort rätt enligt reglementet. Det är på chaufförens ansvar att det blir rätt med betalningen, säger Jan-Olof Eriksson och tillägger att det finns tillfällen, som exempelvis skolstarten, där man behöver se mellan fingrarna men att den sympatin inte finns hos Östgötatrafiken. - Jag har jobbat i femton år och jag vet att det strular de första dagarna av skolan. Ibland får man låta nåd gå före rätt, men det finns inte hos Östgötatrafiken. Dålig information
I fallet där förare har beslagtagit busskort handlar det enligt Jan-Olof Eriksson om bristande information från Östgötatrafikens sida. - Jag hade turen att jobba då så jag fick reda på att det var fel på korten. Men de som inte var i tjänst då kände förmodligen inte till problemet. Det här är nog ett olycksfall i arbetet där informationen inte gått ut till alla. Jan-Olof Eriksson är själv mycket kritisk till att Veolia ska få betala straffavgifter för dem som tjuvåker. - Östgötatrafikens straffsystem är inte humant. De gör också fel, det gör alla, men de får inte böta, säger han. Sylvia Rydström, informationschef på Östgötatrafiken tillbakavisar kritiken och menar att vite inte ställs ut om det blivit fel med korten. Hon anser också att Östgötatrafiken gjort allt i sin makt för att informera om problemen som varit med skolkorten. - Jag har förståelse för att man har en stor vilja att göra rätt men vi har skickat ut information flera gånger och gått ut på vår egna kommunikationsradio. De som har tagit korten har inte tagit åt sig informationen eller inte lyssnat på den. Sedan är det upp till Veolia att se till att det når varje förare, säger hon. Gammal företeelse
Sylvia Rydström påpekar också att vite inte är något nytt utan något som varje entrepenör är väl medveten om. Totalsumman på vitet varierar och kan vara från ett par hundra kronor och uppåt. Det är dock svårt att uppge hur höga summor det kan handla om då vissa viten baseras på antalet åkta hållplatser. - Men det är klart. Åker man långt så kan det ju bli en del, säger Sylvia Rydström. När det gäller det femtiotal busskort som Kunskapsskolans elever skulle fått under torsdagen men som inte kom förklarar Sylvia Rydström det med att beställningen hamnat hos kommunen i stället för hos Östgötatrafiken. De aktuella eleverna har under fredagen fått sina busskort.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om