Det är Coop Butiker & Stormarknader centralt som ligger bakom ersättningskravet på Norrköpings kommun. Coop menar att det omfattande arbetet med Östra Promenaden kraftigt påverkat trafiken och framkomligheten och att det resulterat i att tillflödet av kunder till butiken minskat betydligt efter det att arbetena påbörjades i augusti 2021.
"Butikens resultat har därför kraftigt och på ett tydligt sätt försämrats av de störningar som orsakats av Kommunen", skriver Coop i sitt ersättningskrav till Norrköpings kommun och kräver 1 059 431 kronor vilket är detsamma som butikens resultatförsämring fram till 31 juli 2022. Coop förbehåller sig också rätten att återkomma med ytterligare krav.
Johnny Eriksson är butikschef för Coop-butiken på Hantverkaregatan. Idag är han glad för att ombyggnaden av Östra Promenaden är klar men minns hur tufft det blev i stort sett över en natt.
– Det blev verkligen helt dött. Hela gatan blev ju en återvändsgränd. De som bodde på andra sidan Östra Promenaden fick nästan en kilometer hit. Nu har kunderna tack och lov hittat tillbaka, säger han.
Processen kring ersättningskravet sköts av Coop på central nivå.
– Jag är väldigt tacksam att jag har Coop bakom mig annars hade det varit väldigt kämpigt och då hade jag varit riktigt orolig. Det är värre för andra butiker i området som är helt ensamma, säger han.
Nivån på ersättningskravet tycker Johnny Eriksson är rimligt.
– Summan är väl egentligen snarare i underkant men man har jämfört med det vi förlorat under motsvarande period tidigare år. Jag förstår att ombyggnaden behövde göras med det var riktigt jobbigt för oss. Vi är ju inte en så stor butik och var tvungna att köra på ändå.
Från Coop centralt vill man inte närmare kommentera ärendet i nuläget.
"Eftersom detta rör en pågående dialog mellan oss och kommunen avstår vi från att vidare kommentera ärendet," skriver Bernd Schmitz på kommunikationsavdelning hos Coop Butiker & Stormarknader.
Norrköpings kommuns stadsjurist Henrik Walgeborg bekräftar att ett skadeståndsanspråk kommit till kommunen och att det handläggs enligt kommunens rutiner för skadestånd.
"Det innebär att ärendet hanteras av kommunens försäkringsbolag som utreder eventuellt ansvar. Först när utredningen är klar kan kommunen kommentera ärendet i sak", svarar han i ett mejl.