Höstens färger ligger uppackade i butiken på Drottninggatan, nya kläder packas upp inför sista helgen i september som under normala förhållanden är en stark helg för handeln.
Men de senaste 17 månaderna har inget varit sig likt. Covid-19 har varit en sällsynt utmaning för sällanköpsvaror och klädhandeln. Men nu ser Ann-Sofi Speer en ljusning, både för den egna butiken men också hos kunderna hon möter.
– Vi hade en popup-butik i Fyrudden i somras. Det var en jättebra respons och kunderna var nöjda att se något nytt. Det var då vi märkte att det börjar komma igång igen, säger Ann-Sofi Speer.
Till skillnad mot före pandemin finns nu ett uppdämt behov att förbättra den egna garderoben. Fest- och businesskläder har fått stå tillbaka för det vardagliga, när folk jobbat hemma. Det har skapat ett annat konsumtionsmönster hos kunderna och en efterfrågan på andra kläder.
– Modet har ändrats under pandemin. Folk kräver att det ska vara lite bekvämt, det ska vara lite ledigare nu. Jag tror att det gamla normala inte kommer tillbaka. Det blir nytt tänk, när det gäller allt. Det handlar om kläder, konsumtion men också att man satsar mer på kvalité nu. Man köper det man verkligen behöver och handlar efter det, säger Ann-Sofi Speer.
Det är inte bara kunderna som ändrat sig.
Pandemitiden har tvingat fram ett nytänk för den lilla boutiquen när kunderna försvann våren 2020. Kostnader fick kapas. Under pandemin har Fideli profilierat sig i sociala medier. Trogna kunder har stödhandlat när verksamheten kärvat som mest.
– I början fick man lätt panik när ingen visste vad corona var för något. Det kom inte in en enda kund. Sedan kom kreativiteten, vi började tänka nytt och förändra, och se över kostnader. Men under de här 37 åren har det aldrig varit så tufft som under den här pandemin. Det har varit olika faser och kriser som vi gått igenom som företag under åren. Men inget har liknat det här, säger Ann-Sofi Speer.
Nu när restriktionerna släpps väntar en ny men efterlängtad vardag.
– Vi märker redan nu att det har satt full fart. Det känns som att folk är så mycket mer positiva och glada. Det finns en ödmjukhet, tacksamhet nu. Man handlar för att det finns ett behov. Kunderna vill komma till butik och uppskattar att få hjälp med att hitta rätt plagg. Det är jätteroligt, säger Ann-Sofi Speer.