Så här års brukar det vara trångt på varuhusen. Men inte i år. Restriktionerna slår hårt mot julhandeln.
– Jag känner vissa dagar olust att gå till jobbet och då är det illa. Vi blöder ekonomiskt varje månad. Läget är allt annat än roligt just nu. Vi har i möjligaste mån försökt hitta nya vägar för att underlätta för kunderna – hemkörning, morgonöppet, enskilda visningar – men snart tar idéerna slut, förklarar Lisa Soner Isik, som driver Bodyline.
Hon är frän i sin kritik mot Folkhälsomyndigheten och regeringen som uppmanar folk att inte besöka köpcentrum och gallerior under rådande omständigheter. Samtidigt måste galleriabutikerna i city hålla öppet sju dagar i veckan.
– Beslutet känns fel. Här är inne är det aldrig fler kunder än tre åt gången. Jag, personalen och kunderna följer alla rekommendationer som finns. Vi pratar trots allt om 135 kvadratmeter butiksyta. Jämför med trängseln i kollektivtrafiken eller ute på stormarknaderna. För försäljningens skull behöver vi fånga upp varenda kund som besöker oss.
Lisa Soner Isik berättar att arbetsgivaravgifter och moms blir extra kännbara för småföretagen när intäkterna inte räcker ens till för de löpande utgifterna. Hon utesluter inte nya diskussioner med hyresvärden om reducerad hyra.
– Jag är orolig för framtiden. Det här har redan pågått för länge. I mitten på december ska läget vara helt annorlunda i ett varuhus. Nu har vi kanske 10– 20 kunder under en hel dag, säger hon och blickar ut över ett folktomt galleriaplan.
Kollegan Julia Soner pratar om en ond spiral som får följdverkningar i flera led.
– I tider när allt fler jobbar hemifrån är det få som kommer in och handlar på lunchrasten. När corona sätter stopp för familjesammankomsterna riskerar många julklappar aldrig att bli köpta. Under mina 25 år här kan jag inte minnas att vi har haft en sämre julhandel. Det är tråkigt. December är annars handelns bästa månad, förklarar hon.
Avsaknaden av kunder tynger humöret.
– Vissa vardagar kan det ta över en timme innan den första kunden tittar in. Folk går inte ut längre. När leveranserna krånglar, varor inte levereras och vi har svårt att matcha ihop byxa och undertröja av ett visst märke känner man sig ganska misslyckad. Vårt stora lager har till viss del räddat oss när leveranserna började krångla, säger Julia Soner.