Byggföretagets skulder påverkar jättebygget: "En förlorad vecka"

Två av byggbolagen som vunnit prestigefyllda upphandlingar hos Norrköpings kommun dras med stora skulder.
– Arbetsmässigt är det här en förlorad vecka, säger Per Kempe, avdelningschef vid samhällsbyggnadskontoret.

Hur bra koll har kommunen på de företag som vinner upphandlingar? "Företagen måste uppfylla många krav för att kunna vinna upphandlingar", säger Per Kempe, avdelningschef på samhällsbyggnadskontoret.

Hur bra koll har kommunen på de företag som vinner upphandlingar? "Företagen måste uppfylla många krav för att kunna vinna upphandlingar", säger Per Kempe, avdelningschef på samhällsbyggnadskontoret.

Foto: NT

Norrköping2025-01-26 05:00

Nyheten i korthet

  • Byggbolaget Sefab, som ansvarar för renoveringen av Rådhuset i Norrköping, har ansökt om rekonstruktion på grund av skulder på över 130 miljoner kronor.
  • Kommunen har bekräftat att Sefabs ekonomiska problem kan påverka renoveringsprojektet, men omfattningen är ännu okänd.
  • Trots förseningar förväntas renoveringen, som startade sommaren 2022, vara klar i slutet av 2025 med en budget på 170 miljoner kronor.

Som NT berättat dras ED Bygg med stora skatteskulder. Samtidigt har byggbolaget Sefab ansökt om rekonstruktion. Norrköpingsföretaget har enligt den balansrapport som lämnats in till Norrköpings tingsrätt kortfristiga skulder på över 130 miljoner kronor.

Samtidigt arbetar företaget med flera stora och prestigefyllda projekt i Norrköping, exempelvis renoveringen av rådhuset och projekt i Inre hamnen. När det gäller rådhuset har Sefab fått i uppdrag av Norrköpings kommun att göra invändigt arbete samt takbyte.

Frågan som Norrköpingsbor nog kan ställa sig nu är om den omfattande renoveringen av rådhuset försenas av byggföretagets ekonomiska problem?

Renoveringen av Rådhuset i Norrköping kommer att påverkas av byggbolaget Sefabs ekonomiska problem. "På något sätt kommer det att påverka, men vi vet inte omfattningen än", säger Per Kempe, avdelningschef på samhällsbyggnadskontoret.
Renoveringen av Rådhuset i Norrköping kommer att påverkas av byggbolaget Sefabs ekonomiska problem. "På något sätt kommer det att påverka, men vi vet inte omfattningen än", säger Per Kempe, avdelningschef på samhällsbyggnadskontoret.

Per Kempe är avdelningschef affärsstöd och projekt vid samhällsbyggnadskontoret. Han svarar på våra frågor kring hur byggföretagens ekonomiska problem påverkar de kommunala uppdragen.

Hur mycket har ni känt till om byggbolaget Sefabs stora skulder?

– När det gäller pandemistödet har vi känt till att det funnits skulder, men att företaget följt en avbetalningsplan med Skatteverket. De andra skulderna har vi inte känt till. Det fick vi höra om först i måndags, säger han.

Har arbetet som Sefab utför på uppdrag av kommunen påverkats av bolagets ekonomiska problem?

– Det är en lång process som vi har med byggbolagen i samband med de här stora projekten, det hinner hända mycket. Men på slutet har vi fått indikationer på att det går tungt ekonomiskt.

Både Sefab och ED Bygg har haft miljonskulder i flera år. Varför väljer kommunen att skriva kontrakt med företag som har låg kreditvärdering och stora skulder?

– I samband med upphandlingsprocessen prövar vi de olika företagen. Vi gör noggranna kontroller, vi kollar kreditvärdering och omsättning. Vi gör en skatteupplysning och vi tittar på företagens organisation och kompetens. Företagen måste uppfylla många krav för att kunna vinna upphandlingar.

Eddy Wallin (ED Bygg) och Pelle Furuheim (Sefab) driver byggföretag med stora skulder - samtidigt som de vunnit upphandlingar hos kommunen. "I samband med upphandlingsprocessen prövar vi de olika företagen", säger Per Kempe, avdelningschef på samhällsbyggnadskontoret.
Eddy Wallin (ED Bygg) och Pelle Furuheim (Sefab) driver byggföretag med stora skulder - samtidigt som de vunnit upphandlingar hos kommunen. "I samband med upphandlingsprocessen prövar vi de olika företagen", säger Per Kempe, avdelningschef på samhällsbyggnadskontoret.

Hur stor del spelar priset in när ni jämför anbud från byggbolag?

– Vi tittar på flera parametrar, men givetvis är priset en del av det hela. Det handlar om att hushålla med skattemedlen.

När det gäller kommunala upphandlingar finns det två varianter. Den vanligaste är att beställaren gör en upphandling av en generalentreprenad från en firma, detta kallas för en ren totalentreprenad.

En annan variant är att beställaren gör alla upphandlingar själv och sedan överlåter ansvaret för samordningen på en av entreprenörerna, oftast byggentreprenören. Så är det i fallet med rådhuset.

– Här har vi en delad entreprenad. Sefab ansvarar för betalning till sina underleverantörer som utför byggarbeten. Men kommunen har direkta avtal med övriga sidoentreprenörer gällande exempelvis ventilation och rör.

Så de firmor som får betalt direkt från kommunen behöver inte vara oroliga för att inte få pengar för sina utförda jobb?

– Nej, de ska inte behöva vara oroliga när det gäller det ekonomiska. Men tidsmässigt kan de påverkas av att Sefab har ekonomiska problem.

Kommer renoveringen av rådhuset att påverkas av det här?

– På något sätt kommer den att påverkas, men vi vet inte omfattningen än. Arbetsmässigt är det här en förlorad vecka när det gäller Sefabs jobb med rådhuset, men jag hoppas att man löser problemen och kör för fullt i nästa vecka (vecka 5, reds anm.) igen.

Både Sefab och ED Bygg har pågående byggprojekt i prestigefyllda Inre hamnen.
Både Sefab och ED Bygg har pågående byggprojekt i prestigefyllda Inre hamnen.

Vi har pratat med underentreprenörer som tänker hoppa av renoveringen av rådhuset då de riskerar att inte få betalt från Sefab för utförda jobb. Finns det risk för att renoveringen blir försenad?

– Det finns en risk för det. Men än så länge har vi som sagt inte något samlat grepp. Jag hoppas att vi under nästa vecka fått en klarare bild av vad som gäller.

I oktober 2024 var beskedet att renoveringen skulle vara klar första kvartalet 2025. På kommunens hemsida står det nu att renoveringen beräknas vara klar i slutet av 2025. Vad beror den här förseningen på?

– Jag tror det handlar om att man uttrycker sig på olika sätt. Inflyttningen sker etappvis och kan påbörjas tidigare än i slutet av 2025. Men alla ska vara inflyttade först vid årsslutet.

Enligt de senaste siffrorna låg budgeten för renoveringen på 170 miljoner. Har det blivit någon förändring där?

– Nej, 170 miljoner är det investeringsbelopp som gäller, säger Per Kempe.

Renoveringen av rådhuset inleddes sommaren 2022. Byggnaden från 1910 ska få ett rejält ansiktslyft. Inte minst förbättras inomhusklimatet som var det främsta skälet till renoveringen.

När rådhuset står klart ska det finnas 300 arbetsplatser i huset, jämfört med de 130 som fanns tidigare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!