Casall får amerikansk hjälp att sälja globalt

Från Donna Karan/New York kommer sportföretaget Casalls nya partner som ska hjälpa Norrköpingsföretaget att bli ett globalt företag med miljardomsättning.

Foto: Strand Mikael

Norrköping2008-11-13 00:18
Jeffry Aronsson och Shauna Mei från New York-baserade Aronsson Group fick upp ögonen för Casall för två år sedan. De hade sett en artikel i en branschtidning och när de strax senare fick möjligheten att se en Casall-kollektion på ett gym bestämde de sig för att genast ta kontakt med Casalls ägare."Måttligt intresserad"
- När Aronsson Group hörde av sig var jag måttligt intresserad, erkänner Casalls vd Carl-Axel Surtevall. Jag sa att vi kanske kunde ses nästa gång jag skulle till New York men de var väldigt ivriga och kom till Sverige ett par dagar senare.Aronsson group var seriöst intresserad och efter ett par dagars bekantskap förstod Carl-Axel Surtevall att han hittat en framtida affärspartner. Med ett imponerande CV. Svenskamerikanen Jeffry Aronsson har varit vd för Oscar de la Renta, Marc Jacobs och Donna Karan och har god kännedom om att bygga ett varumärke. Hans partner Shauna Mei har ett förflutet på den amerikanska investmentbanken Goldman Sachs.- Casall är exakt ett sådant företag vi har letat efter, säger Jeffry Aronsson. Företagets vd har en passion och en långsik-
tig vision med sitt företag och vi kunde inte ha skräddarsytt en bättre part-
ner.Aronsson group har köpt en minoritetspost i Casall och det första delmålet
är att lansera varumärket på den amerikanska marknaden 2010. Sedan vän-
tar Asien och Mellanöstern.Vill snabbt komma vidare
- Om tre år räknar jag med att vi har fyrdubblat omsättningen, säger Jeffry Aronsson tvärsäkert. Allt annat är en besvikel-
se.Shauna Mei och Jeffry Aronsson tillbringar sedan några månader tillbaka merparten av sin arbetstid i Sverige. Arbetsdagarna hos Casall övergår ofta i natt och helgerna brukar också gå åt för trion vill snabbt komma vidare till det steg som företaget länge har längtat efter att få ta.Svenskt är kvalitet
- Jag tränar mycket och blev jätteglad när jag
hittade Casalls sportkläder, berättar Shauna Mei. Jag saknade plagg med
både stil, funktion och
kvalitet. Ofta hittar man mode eller funktion, sällan både och. När jag hade köpt och testat var jag såld.Det nya samarbetet kommer inte att påverka Casalls grundkoncept och de två amerikanerna försäkrar att man vill ta tillvara det genuint skandinaviska.- Sverige står för hög kvalitet och ett bra miljötänkande och det vill vi värna om, säger Jeffry Aronsson. Nu ska vi bli bäst i vår bransch men inte nödvändigtvis störst i världen.
Fakta Casall
Casall startades i Norrköping 1980 av Carl-Axel Surtevall som fortfarande är familjeföretagets huvudägare. Carl-Axel är son till Liss Surtevall som drev trikåföretaget Fix i Söderköping. Casall säljer sportkläder och träningsredskap för svensk marknad och flera stora exportmarknader. Den första Casall-butiken öppnades för några år sedan i Stockholm och i framtidsplanerna ingår bland annat en internetshop. 2007 omsatte Casall 170 miljoner kronor, företaget har 45 anställda. 80 procent av Casalls produktion sker i Italien/Tyskland/Frankrike.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om