Det är 40 år sedan Carl-Axel Surtevall grundade träningsmärket Casall i Norrköping. Under dessa år har bolaget vuxit stadigt och idag är Casall ett starkt internationellt varumärke med ett unikt helhetstänk inom träningsbranschen. För honom är det fortfarande ett Norrköpingsföretag och så kommer det att förbli.
– Jag vill vara tydlig med det. För även om marknadsföring och design finns i Stockholm så är det här som huvudkontoret finns. Det har kanske funnits oro under åren att vi ska flytta verksamheten. Men så är det inte. Casall är ett Norrköpingsföretag, säger han.
Casall som bolag har flera ben att stå på, från tights till gymmaskiner. Kanske kändast är man för sina sportkläder. Men du har säkert också sett Casalloggan på exempelvis vikter och andra redskap på ditt gym. Carl-Axel Surtevall tror att flera inriktningar gör att bolagets motståndskraft mot svängningar på marknaden blir starkare.
– Jag tycker att det har visat sig det. Vi står starka och är inte beroende av en del av marknaden, säger han.
Det går inte att undvika att tala om coronapandemin när du talar med en företagsledare. Carl-Axel Surtevall tycker att företaget tagit sig igenom krisen på ett bra sätt och han säger att han märker av en uppgång nu. Samtidigt berättar han att det var dystert under mars och april.
– Vi permitterade under början av perioden. Ingen visste vad som skulle hända då och mycket var väldigt negativt. Men det har svängt. Jag tycker att man måste ge en eloge till regeringen för att man agerade så snabbt och kraftfullt. Nu börjar det vända och har nog redan gjort det. Det ser också bra ut för oss när det gäller försäljningen till nästa vår. Jag vet också att flera kedjor med våra produkter har haft bra försäljning under sommaren, säger han.
Carl-Axel Surtevall är förstås precis som många andra inte särskilt förtjust i kriser. Samtidigt ser han att kriser väcker beteenden hos människor som gynnar ett företag som riktar in sig på träning.
– Trenden att träna är stark, speciellt att träna hemma. Det märker vi av. Samtidigt kan vi se att gymmen inte riktigt återhämtat sig efter utbrottet av corona. Där tvekar många att investera.
Om tio år är du över sjuttio år gammal. Kanske en känslig fråga. Men var är du och företaget om tio år?
– Vi har som målsättning att dubbla omsättningen inom några år. Därför har vi anställt en ny vd, Nanna Hedlund, tidigare vd på Polarn O. Pyret. Hon tillträder snart och kommer att ansvara för kläder och hemträningsprodukter. Vi vill växa precis som de flesta företag och det finns goda förutsättningar för det. Sen vad jag gör om tio år? Jag arbetar troligtvis inte operativt utan är mer av rådgivare och någon med erfarenhet. Vi behöver både erfarenhet och nytänkande i företaget. Det är viktigt för att vi ska utvecklas, säger han.
Hur ska Casall kunna fortsätta att utvecklas?
– Att vara för trygg är ofta början till undergången. Företag som inte tänker nytt riskerar att slås ut. Det är tydligt om du ser historiskt. Jag återkommer till idén om nytänkande med erfarenhet. Det är viktigt att vi vet vad vi är bra på och vad som fungerar. Men affärer handlar också om att förstå när vi ska gå vidare, hitta nytt. Vi har gjort det hittills under de 40 år som företaget funnits, säger han.
Mer än 90 procent av Casalls kläder sys i Europa, vilket är ovanligt i branschen. Bolaget har tidigare haft produktion i Sverige, men har flyttat den delvis av ekonomiska skäl. För Carl-Axel Surtevall handlar frågan om var produktionen sker mest om kvalitet. Han beskriver ett bra samarbete med tillverkarna och att det ändå finns en närhet. Man har samarbetat med fabrikerna under lång tid. Stor vikt läggs vid miljömål.
– Casall har som mål att hela sortimentet ska vara hållbart till 2025. Det innebär exempelvis att vi enbart använder hållbara material som både är återvunna och naturliga, kontrollerar och ställer krav på alla delar i produktionscykel från fabrik till transport och går successivt ifrån användning av plast.
Han fortsätter:
– Klimatet är en livsviktig fråga och i dag en förutsättning för att ett företag ska betecknas som modernt. Alla talar om det och det sker en hel del nytänkande i hela produktionskedjan. Coronapandemin fick nog många att förändra och agera. Vi har också genomfört stora digitala förändringar snabbt som kanske skulle ha tagit lång tid. Men det var läge nu att förändra mycket.