Nästan en kilometers grävjobb startar i början av S.t Persgatan, förbi Väster tull och kommer sedan sluta i höjd med Hörngatan. Ett 60-miljonersprojekt som ska lösa spårvagnens väg på Nygatan i 80 år framöver.
Spåren som nu byts ut har knappt legat 20 år i backen.
– På det gamla byggnationssättet, som de flesta spår är byggda på i Norrköping, ligger rälsen på en makadambädd. Smidigt att lägga men hållbarheten är inte speciellt god. Hela underbyggnaden ger sig. Det vi gör nu är att vi lägger en betongplatta, sedan ligger rälsen inbäddad i gummi. Som både ska vara dämpande samt ett skydd för läckströmmar, berättar Gustav Flodén enhetschef på spår i Norrköpings Kommun.
Den "nya" byggtekniken används generellt sett runt om i hela Europa. Även i Göteborg, Stockholm och Lund. Norrköpings kommun gjorde ett liknande arbete på Värmlandsgatan för ett par år sedan.
– Där hade vi mer specifika punkter med vibrationsproblem. Stomljud kallas det, vibrationer som transporterar sig i marken och går in i husen. Det vi gjorde där var att vi byggde längsgående betongbalkar. Dämpningen här vid Nygatan, är en mer traditionell betongplatta. För Norrköping är det här ett nytt sätt att bygga, säger Gustav Flodén.
Som de flesta andra markjobb innebär projektet samordning med vatten, avlopp och el - för att slippa gräva upp spåren igen. Nodra lägger bland annat in olika ledningsrör för framtida arbeten som ska korsa spårbädden.
Milad Malki och Mattias Dahlén från Vattenfall kopplar nya elledningar på båda sidor av Nygatan.
– Vi har sänkt kablarna så att de kommer ligga under spåren istället. Det är mycket att hålla koll på, säger Malki samtidigt som de stämmer av dragningen på en bärbar dator.
Spårvagnsprojektet som startade i månadsskiftet mars, april kommer fortsätta i ett halvår, förutsatt att alla kuggar går i varandra. Inte bara med Nodra, utan även de arkeologiska utgrävningar som sker efter hand, så kallad schaktningsövervakning.
Boende Stefan Johansson är på väg från sin lägenhet på Nygatan för en golfrunda. Han har inte påverkats av projektet.
– Det känns som att det måste göras. Så mycket har det inte stört. Det är väl bara boendeparkeringarna som varit lite problematiskt men trots allt har det fungerat hyggligt, säger han.