Centrala gatan grävs upp för att hålla i framtiden

Spårvagnen ska få en mer hållbar väg genom Nygatan för 60 miljoner. "För Norrköping är det här ett nytt sätt att bygga", säger Gustav Flodén, enhetschef för spår på kommunen.

Nygatan och Kungsgatan under uppgrävning, ett projekt som sträcker sig från början av S:t Persgatan ned till Butgatan.

Nygatan och Kungsgatan under uppgrävning, ett projekt som sträcker sig från början av S:t Persgatan ned till Butgatan.

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2021-05-17 08:00
Gustav Flodén, enhetschef spår på Norrköpings kommun har varit delaktig i de många kuggar som ska samordnas i 60-miljonersprojektet.
Gustav Flodén, enhetschef spår på Norrköpings kommun har varit delaktig i de många kuggar som ska samordnas i 60-miljonersprojektet.

Nästan en kilometers grävjobb startar i början av S.t Persgatan, förbi Väster tull och kommer sedan sluta i höjd med Hörngatan. Ett 60-miljonersprojekt som ska lösa spårvagnens väg på Nygatan i 80 år framöver.

Spåren som nu byts ut har knappt legat 20 år i backen.

– På det gamla byggnationssättet, som de flesta spår är byggda på i Norrköping, ligger rälsen på en makadambädd. Smidigt att lägga men hållbarheten är inte speciellt god. Hela underbyggnaden ger sig. Det vi gör nu är att vi lägger en betongplatta, sedan ligger rälsen inbäddad i gummi. Som både ska vara dämpande samt ett skydd för läckströmmar, berättar Gustav Flodén enhetschef på spår i Norrköpings Kommun.

Spåren från Klockaretorpet tar slut efter rondellen vid Ebersteinska på S.t Persgatans början.
Spåren från Klockaretorpet tar slut efter rondellen vid Ebersteinska på S.t Persgatans början.

Den "nya" byggtekniken används generellt sett runt om i hela Europa. Även i Göteborg, Stockholm och Lund. Norrköpings kommun gjorde ett liknande arbete på Värmlandsgatan för ett par år sedan.

– Där hade vi mer specifika punkter med vibrationsproblem. Stomljud kallas det, vibrationer som transporterar sig i marken och går in i husen. Det vi gjorde där var att vi byggde längsgående betongbalkar. Dämpningen här vid Nygatan, är en mer traditionell betongplatta. För Norrköping är det här ett nytt sätt att bygga, säger Gustav Flodén.

Som de flesta andra markjobb innebär projektet samordning med vatten, avlopp och el - för att slippa gräva upp spåren igen. Nodra lägger bland annat in olika ledningsrör för framtida arbeten som ska korsa spårbädden. 

Mattias Dahlén och Milad Malki från Vattenfall lägger nya elledningar under den nya bädden för spårvagnen.
Mattias Dahlén och Milad Malki från Vattenfall lägger nya elledningar under den nya bädden för spårvagnen.

Milad Malki och Mattias Dahlén från Vattenfall kopplar nya elledningar på båda sidor av Nygatan. 

– Vi har sänkt kablarna så att de kommer ligga under spåren istället. Det är mycket att hålla koll på, säger Malki samtidigt som de stämmer av dragningen på en bärbar dator.

Spårvagnsprojektet som startade i månadsskiftet mars, april kommer fortsätta i ett halvår, förutsatt att alla kuggar går i varandra. Inte bara med Nodra, utan även de arkeologiska utgrävningar som sker efter hand, så kallad schaktningsövervakning. 

Boende Stefan Johansson är på väg från sin lägenhet på Nygatan för en golfrunda. Han har inte påverkats av projektet.

Stefan Johansson bor på Nygatan och tycker att det fungerar bra med tanke på renoveringens omfattning. "Det är bara boendeparkeringen som varit lite problematisk".
Stefan Johansson bor på Nygatan och tycker att det fungerar bra med tanke på renoveringens omfattning. "Det är bara boendeparkeringen som varit lite problematisk".

– Det känns som att det måste göras. Så mycket har det inte stört. Det är väl bara boendeparkeringarna som varit lite problematiskt men trots allt har det fungerat hyggligt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!