Charkman sätter smak på julen

Nu är den här. Tiden då vi fläskar i oss som allra mest.

Charkman. Kjell och Charlotte Pettersson har bråda dagar när kunderna börjar duka upp för julbord.

Charkman. Kjell och Charlotte Pettersson har bråda dagar när kunderna börjar duka upp för julbord.

Foto: Fredrik Jonson

Norrköping2014-12-03 05:30

Aladåber och fläsk ligger packat och klart och kylbilarna kör i skytteltrafik från Charkmans produktionsanläggning i Norrköping. Veckorna före jul är de mest intensiva på hela året för familjeföretaget på Hospitalsgatan.

– Vi jobbar över när det behövs för nu är det full fart fram till jul. Många av våra produkter har en stark koppling till julbordet och det är viktigt för oss att jobba med svenska råvaror, säger Kjell Pettersson, vd Charkman Norrköping.

Han är vd i familjeföretaget och frun Charlotte Pettersson tar hand om företagets administration.

Det var Charlottes farfar Per-Olof Kull som startade 1975 och Charlottes far Kenneth är fortfarande med i företaget.

Charkman har tre kylbilar som täcker halva Sörmland och hela Östergötland och som kör till Kalmar två dagar i veckan. Dessutom används extern transport till bland annat Halmstad och Jönköping samt till ett par av Skånes sjukhus.

– Vi jobbar mest mot livsmedelsbutiker, men har på senare tid fått allt större kunder som landsting och kommuner. På julafton står våra fläskrullader på många julbord på bland annat äldre-boenden i Norrköping, säger Kjell Pettersson.

Han tycker det är kul att utveckla nya varumärken och Charkman ser hur kundens köpmönster påverkas av bland annat matprogrammen i tv.

– Plötsligt frågade butikerna efter griskind och då hade någon tv-kock använt det i ett program och då ville kunderna plötsligt ha den varan,säger Charlotte Pettersson.

– Men det är bara roligt när det dyker upp nya produkter och vi följer med så gott vi kan.

Kjell Pettersson konstaterar att debatten om närproducerat och ekologiskt också påverkar våra köpmönster.

– Vi köper enorma kvantiteter och kan inte få tag på tillräckliga mängder närproducerat. Och när det gäller ekologiskt får man ta med i diskussionen att den typen av köttuppfödning kräver dubbelt så stora marker med allt vad det innebär, säger Kjell Pettersson.

Den fjärde generationen Pettersson har klivit in på Charkman och ser till att 2 ton rimmat fläsk och 1,2 ton aladåb rullas ut från anläggningen varje vecka.

– Barnen har alltid fått vara med oss här och hjälpa till på samma sätt som jag gjorde som barn. Nu jobbar både Marcus och Madeleine här och det är jättekul att de vill fortsätta på den resa som vi har gjort med företaget. Vi tror starkt på framtiden och har utvecklingsplaner säger Charlotte Pettersson.

Charkman

Charkman i Norrköping ingår i Charkmangruppen som består av 12 privatägda livsmedelsgrossister i södra Sverige. Charkman i Norrköping har 15 anställda och omsätter 50 miljoner kronor. Hela Charkmangruppen har 300 anställda och omsätter 400 miljoner kronor. Charkman i Norrköping har inriktning på svenskt kött och finstyckar, grillar till butik, rimmar, skivar och producerar vissa egna varor till de flesta butikskedjor. Familjen Pettersson äger Charkman Norrköping och även dotterbolaget Charkman Kalmar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om