På onsdagen meddelade Norrköpings kommun att man med omedelbar verkan brutit avtalet med den privata hemtjänstutföraren Genuin omsorg. Detta då man misstänkte att bolaget fuskat med tidrapporteringen och tagit betalt för arbete som inte utförtsinom ramen för det avtal bolaget haft med kommunen.
Vi har upprepade gånger, både på onsdagen och torsdagen, sökt företrädare för bolaget. Detta för att ge dem chansen att kommentera kommunens beslut att säga upp avtalet med företaget – och för att erbjuda ledningen möjligheten att ge sin bild av det som hänt.
På torsdagseftermiddagen hade vi ännu inte fått svar på de frågor vi ställt via telefon eller mejl.
"Vi är för tillfället väldigt pressade eftersom det blivit mycket att göra med att ställa om och säkra personalens framtid. Det handlar om 40 personer som nu behöver söka nytt jobb och många brukare som kommer att behöva möta nya människor för att få hjälp", förklarade bolagets verksamhetschef Maria Chabo i ett mejl på onsdagskvällen.
Hon förklarade dock att kommunens besked om att bryta avtalet med bolaget inte var väntat.
"För oss har detta kommit som en överraskning. Just nu handlar det om att se till att vår personal får en så mjuk övergång som möjligt", skrev hon.
Kommunens besked togs emot med förvåning.
"Det vi kan säga i ärendet är att vi är förvånade att kommunen väljer att terminera vårt avtal utan att ha en ordentlig dialog med oss", förklarade Maria Chabo.