Com hem: "Blir bättre för våra kunder"

För de flesta innebär digitaliseringen ingen kostnad. Däremot får kunderna bättre tv-kvalitet, svarar Com hem.

Com hem-kunder som har en äldre tv utan en så kallad DVB-C-tuner kan behöva köpa en nyare tv, eller en digitalbox som kopplas till tv:n.

Com hem-kunder som har en äldre tv utan en så kallad DVB-C-tuner kan behöva köpa en nyare tv, eller en digitalbox som kopplas till tv:n.

Foto: Fredrik Persson/TT

Norrköping2020-08-21 17:30

I Norrköping berörs ungefär 20 000 hushåll och Com hem uppskattar att en tredjedel, cirka 7 000, fortfarande tittar analogt.

– Våra kunder ska nu få bättre bild och tillgång till kanalerna i mobilen eller surfplattan. Det man behöver göra är vanligtvis bara att ändra källa eller göra en kanalsökning på sin tv, säger Fredrik Hallstan, informationschef för Com hem.

– Mellan en och två procent behöver skaffa en digitalbox, men övriga får ingen extra kostnad, fortsätter han och tipsar om att inte köpa billigaste boxen utan att vara säker på att det blir rätt.

Com hem har lagt ut instruktioner på webben, gjort utskick till personer över 65 år och ökat bemanningen i kundtjänst för att kunna svara på alla frågor. I måndags var väntetiden i luren i snitt åtta minuter, men 20 minuter som mest.

– Vi har ett röstmeddelande som en del tycker är långt. Syftet med det är att dem som inte är bekväma med internet ska få informationen uppläst. Räcker inte det kan man stanna kvar och tala med en av våra medarbetare.

Genom företaget Hemfixarna erbjuds även hembesök för teknisk support mot en avgift med rutavdrag.

– De följer Folkhälsomyndighetens regler om hur man ska bete sig vid hembesök.

Hur bemöter ni kritiken mot att det här sker under pandemin?

– Den här processen har förberetts i flera år. Från början var det här planerat till mitten av maj, men vi sköt upp det för att få mer tid för information till den äldre gruppen. Vi kommer nu att gå vidare med digitaliseringen den 8 september.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!