Det var strax innan klockan 06 på torsdagsmorgonen. Fartyget som går i linjetrafik nerifrån Europa och upp till Norrköping hade kommit fram till containerhamnen och skulle lägga till för att kunna börja lossa och lasta sina containrar. Men fartyget kom för nära, och olyckan var ett faktum.
– Det blev en sammanstötning när de skulle lägga till vid kajen. Fartyget gjorde en förflyttning så att en del av landgången, alltså den del som man sen fäller ner för att personalen ska kunna gå upp och ner på fartygen, skadade kranen till viss del, säger Mikael Malzoff, chef på Pampushamnen i Norrköping.
Men ingen blev skadad, varken besättningen eller de som jobbar hos er?
– Nej, nej, det var inget dramatiskt på något sätt. De kom för nära och en del av båten kom i kontakt med en del av kranen så det blev materiella skador, en kabel gick av och så lite färgskrap.
Kunde de jobba på under dagen sen?
– Jag vet inte riktigt vilka reparationer som krävdes, men vi har ju andra kranar vi kan använda. Så även om det blev något avbrott i arbetet för reparation så är det inget som påverkar oss i någon större utsträckning, säger Mikael Malzoff.
Vad som orsakade incidenten kan han inte svara på än. Kranen står bara någon halvmeter ifrån kajkanten, bara någon halvmeter, och när nu landgången stack ut stötte de ihop. Tur i oturen var ändå att det bara var landgången som touchade kranen, menar Mikael Malzoff.
– Det var en ganska så lindrig incident. Det har förekommit värre saker tyvärr. Det är ju väldigt stora krafter i rörelse så det kan ju absolut bli värre, men den här gången var det en relativt klen del på båten som kom i kontakt. Om det är själva fartyget som stöter emot kranen kan det ju bli betydligt allvarligare, avslutar Mikael Malzoff.