"Tråkigt med alla färskvaror som blir förstörda"

Coopbutikerna hade fortsatt stängt på måndagen. "Vi förlorar 100 000-tals kronor i omsättning", säger ägaren Kurt Karlsson i Åby. Besvärligast är hanteringen av färskvaror.

Ina och Kurt Karlsson äger och driver Coop Åby. De vet inte när butiken kan öppna igen utan försöker nå ut till kunderna via sociala medier.

Ina och Kurt Karlsson äger och driver Coop Åby. De vet inte när butiken kan öppna igen utan försöker nå ut till kunderna via sociala medier.

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2021-07-05 11:00

Kurt Karlsson som driver Coop Åby hade mer än mycket att göra på måndagen. För även om butiken i Åby var stängd delade personalen ut paket åt Postnord. Men främst gällde det att uppdatera sig om läget när det gäller de kassasystem som tvingat butiken att ha stängt efter cyberattacken.

– Det är en besvärlig situation. Vi har personal här på plats och delar ut post och paket. Vi försöker göra det bästa av situationen, säger Kurt Karlsson som driver Coopbutiken på franchise med hustrun Ina. 

Det var i fredags som, runt klockan 18.30 på kvällen, som it-attacken skedde och upptäcktes av personalen. Kassorna slutade plötsligt att fungera. En majoritet av Coops butiker i landet tvingades hålla stängt.

Problemen härrör från underleverantören Visma Esscom, som i sin tur pekar mot det amerikanska mjukvaruföretaget Kaseya som utsattes för en så kallad ransomwareattack.

 Coop polisanmälde it-attacken under söndagen, sade Coops pressekreterare Tarik Belqaid till TT på måndagsmorgonen.

Sedan i söndags morse har Visma Esscom varit i gång med att återställa datorerna lokalt i butikerna. Det går inte att göra centralt, berättar vd:n Fabian Mogren.

– Vi har ett par hundra man på det här som jobbar dygnet runt, dator för dator, butik för butik, sade Fabian Mogren till TT på söndagen.

På Åbybutiken Facebooksida har man gått ut och informerat kunderna om läget och att det tills vidare är stängt. 

– Vi väntar på att servicetekniker ska komma och uppdatera mjukvaran i våra kassasystemen. Det har gjorts i några butiker i Stockholm. Vi väntar på ett samtal från dem och det kan ske när som helst, sade Kurt Karlsson, Coop Åby.

Tror du att det kommer ske under måndagen för er?

– Jag vet inte. Som det ser ut just nu kan det bli svårt. Jag vet egentligen ingenting om när det sker. Jag kan få ett samtal i natt och då är det bara köra på det. 

Ni har stor omsättning till en relativt liten butiksyta. Förlorar ni mycket på det här?

– Vi förlorar 100 000-tals kronor i omsättning. Det kan bli mer om det håller i sig.

– Men det är inte det största problemet. Det som är tråkigt är alla de färskvaror som blir förstörda när kunder inte kan handla. Igår gav vi bort bröd till kunder. En butik fyller en samhällsnytta och är viktig för kunderna i närområdet, sade Kurt Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!