Coop satsar på invandrarkunder
Kaktusfikon, fryst halalkött och inlagda grönsaker ingår i Coops storsatsning med 300 varor för invandrarkunder. Förhoppningsvis ska också infödda svenskar våga smaka.
- Det finns en efterfrågan som vi inte riktigt uppfattat tidigare. Vi har fått signaler om att många kunder saknat de här varorna, säger Leif Folkesson, stormarknadschef på Coop Forum.
Något för alla
Sortimentet är brett och omfattar både färskvaror som korv av nötkött och kycklingpålägg, konserver och kolonialvaror som linser, bönor och bulgur (korn av durumvete). Till festen Eid ul Fitr som avslutar fastemånaden Ramadan satsar butiken extra på lammrulle, grönsaker och sötsaker som baklava.
Personalen på Coop internutbildas om det nya sortimentet och får dessutom hjälp av kollegor som själva kommer från Mellanöstern. De anställda kommer också att få provsmaka maten vid en gemensam måltid.
Leif Folkesson säger att sortimentet kommer att breddas efterhand. Han hoppas att inte bara invandrare ska hitta fram till varorna.
- Jag tror att både du och jag kan prova. Vi svenskar reser mycket och har sett den här maten i utlandet. Dessutom finns en koppling till hälsa, där mellanöstern-köket ofta anses extra nyttigt, säger han.
Konkurrens
Coop är långt ifrån först med speciella matvaror för invandrargrupper. Vid sidan om alla fristående småbutiker har både
Hemköp, Ica och Willys i större eller mindre omfattning så kallade etniska sortiment. Det har blivit ett av många sätt att konkurrera.
Ica har ett grundsortiment som byggs ut efter hand, och utöver det väljer vissa butiker att satsa extra mycket. Ica Spiralen har i flera år inriktat sig på varor från framför allt forna Jugoslavien och andra länder på Balkan. En stor del av varorna köps in från en särskild leverantör i Västervik.
- För oss handlar det om stora kundgrupper och vi har nog ett par hundra speciella varor. Det här
är framtiden och blir ba-ra större och större, säger Ica-handlaren Andreas Glaad.
Axfood, med Willys och Hemköpbutikerna, introducerade förra året ett globalt sortiment med varor från Balkan och Mellanöstern.
- Vi har mycket nysvenskar bland våra kunder. För oss är det jätteviktigt och vi har arbetat länge med det här, säger Stefan Karlsson, butikschef på Willys i Hageby.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!