Coop tar över inköp till äldre efter hemtjänsten

Coop Extra på Risängen kommer att packa och köra hem dagligvaror till närmare 1 000 personer i Norrköping, som nu får denna hjälp av hemtjänstens personal.

Plockslingan genom Coop Extra börjar vid schampot och slutar vid kyl och djupfryst. Jaqueline Sotomayor och Rosario Mattsson packar i plastlådor för att känsliga varor inte ska få klämskador.Foto: Leif Hallberg

Plockslingan genom Coop Extra börjar vid schampot och slutar vid kyl och djupfryst. Jaqueline Sotomayor och Rosario Mattsson packar i plastlådor för att känsliga varor inte ska få klämskador.Foto: Leif Hallberg

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2007-08-03 04:00
- Coops anbud var det enda vi fick in, konstaterar Lars Carlsson, chef på vård- och omsorgskontoret.
Han är nöjd med det avtalade priset, 70 kronor per leverans.
Coop Extra kommer att leverera varor i hela Norrköpings tätort och dessutom på Vikbolandet. I Skärblacka och Kolmården ska avtal skrivas med lokal handlare, men det är inte riktigt klart ännu.

Internetbeställning
Hösten 2005 inleddes ett försök i södra delarna av Norrköping.
Dittills hade hemtjänstens personal skött daglig-
varuinköpen åt de personer som behövde hjälp med det. Skrivit listor, tagit sig till affären, plockat ihop varor, betalat, packat, burit hem och packat upp.
I försöket skrev hemtjänstpersonalen, som tidigare, listan hemma hos den som skulle ha varorna. Sedan togs listan med till hemtjänstens lokal och därifrån skickades beställningen via internet till Coop Extra.
Coop Extra anlitade Samhall, vars personal skötte hopplockandet, leveransen och uppackandet.
En enkät som gjordes visade att de allra flesta var nöjda både med servicen och med varorna. Försöket permanentades och kommunen beslutade att systemet ska införas i hela kommunen. Nu är avtalet med Coop klart. Någon gång runt årsskiftet ska systemet börja fungera.
- Valfriheten har diskuterats. Att du inte kan välja affär, men det kan du inte när hemtjänstens personal sköter inköpen heller. De går till den närmaste och den kanske inte alltid är billigast, säger Lars Carlsson.

Flera fördelar
Bo Jönsson på vård- och omsorgskontoret ser många fördelar.
- Personalen från hemtjänsten slipper stå i kö i affären och slipper bära tunga kassar.
Dessutom slopas all kontanthantering. Systemet bygger på att kunderna har ett Medmerakort.
Varorna körs i kylbil och det betyder att de håller sig fräscha även om det är varmt ute.
Coops områdeschef Olof Fransson berättar att företaget ser det här som en del av sin växande e-handel. Det är inte bara i Norrköping som Coop har sådana här uppdrag.
Hittills har fem personer från Samhall jobbat på Coop Extra med att plocka ihop och kör ut varorna.
Både Kurt Karlsson, butikschef, och Leif Jonsson, personalledare på Samhall, pratar om hur bra det är när kunden och personalen kan lära känna varandra. Det är viktigt att kunderna känner förtroende för dem som kommer till deras hem med varor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om